Operatorii de telefonie mobilă solicită micșorarea taxei de 2,5%, achitată în Fondul republican de susținere a populației. Potrivit acestora, taxa nu mai este relevantă, deoarece a fost instituită în anul 2000 și se percepea ca o taxă pentru servicii de lux. Conform acestora, în prezent, telefonia mobilă nu mai reprezintă un lux, ținând cont de faptul că de acest serviciu beneficiază peste 90 la sută din populație. Astfel, în cadrul unor discuții organizate de Consiliului Economic, viceministrul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Viorica Dumbrăveanu, a menționat că a fost elaborat un proiect de lege prin care se abrogă Legea Fondului republican și a fondurilor locale de susținere socială a populației. În rezultat, indemnizațiile unice pentru veteranii de război, ajutoarele materiale unice pentru școlarizare vor fi achitate din bugetul de stat. Ministerul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor propune, însă, ca taxa pe care o achită operatorii de telefonie mobilă să scadă de la 2,5% la 1,5% și să fie alocată pentru organizarea şi funcționarea Serviciului național unic pentru apelurile de urgență 112. Astfel, Ministerul Finanțelor urmează să examineze cele două propuneri și să elaboreze un proiect de lege care să fie expediat Parlamentului spre aprobare, până la sfârșitul acestui an. Potrivit legii, mijloacele Fondului republican şi ale fondurilor locale se formează din următoarele surse:
  • transferurile lunare ce urmează a fi efectuate de către persoana juridică care prestează servicii de telefonie mobilă, în mărime de 2,5 la sută din venitul obţinut din vânzările aferente acestor servicii;
  • transferurile obţinute din plata suplimentară obligatorie în cuantum de 50 de lei, încasată de Ministerul Dezvoltării Informaţionale la perfectarea şi eliberarea certificatului de înmatriculare a automobilului;
  • transferurile obţinute din plata suplimentară obligatorie în cuantum de 0,1 la sută din suma achitată la cumpărarea de către persoanele fizice a valutei străine în numerar şi a cecurilor de călătorie în valută străină contra mijloace băneşti în numerar la punctele de schimb valutar ale băncilor licenţiate şi la casele de schimb valutar;
  • ajutorul umanitar acordat de guvernele unor ţări şi de organizaţiile internaţionale şi naţionale religioase, etnice şi de caritate;
  • contribuţiile benevole ale persoanelor juridice şi ale persoanelor fizice;
  • sponsorizări şi alte încasări care nu contravin legislaţiei.