Plafonul minim al capitalului social al unei întreprinderi, fie municipală, fie de stat, va trebui să fie de 5.000 de lei. Prevederea este inclusă într-un proiect de lege, care va fi examinat în ședința de joi a Guvernului. La fel, atribuțiile fondatorului întreprinderii au fost suplinite. Mai exact, fondatorul va putea examina și autoriza achiziționarea bunurilor de către întreprinderea de stat/municipală ale căror valoare de piață constituie peste 25 la sută din valoarea activelor nete sau depășesc suma de 400.000 de lei. Potrivit documentului, întreprinderile de stat și cele municipale vor avea un termen de cinci ani pentru a fi reorganizate în societăți comerciale sau societăți pe acțiuni. Dacă după cinci ani întreprinderile nu vor fi reorganizate, acestea vor fi lichidate. În prezent, autoritățile locale administrează 550 de întreprinderi municipale, iar autoritățile publice centrale - 250 de întreprinderi de stat. Prin documentul propus se vor actualiza politicile de administrare a întreprinderilor de stat și a celor municipale, la normele generale de guvernare corporativă. La fel, se vor delimita clar atribuțiile fondatorului, consiliului de administrație și ale administratorului. Documentul reglementează particularitățile fondării, funcționării și încetării activității întreprinderilor de stat și a celor municipale, modul de înființare, înregistrare, procedura de reorganizare sau dizolvare etc. Potrivit proiectului, de exemplu, necesitatea includerii prevederilor ce țin de dizolvarea benevolă a întreprinderilor de stat și municipale rezultă din faptul că, în prezent, în Registrul de stat al persoanelor juridice, deținut de Camera Înregistrării de Stat, figurează în jur de 320 de întreprinderi de stat, negestionate de către fondatori. Acestea nu activează de mai mulți ani, nu au bunuri materiale și urmează a fi lichidate. O altă prevedere a documentului se referă la lărgirea atribuțiilor consiliului de administrație al întreprinderilor de stat/municipale, dintre care:
  • stabilirea indicatorilor de performanță ai întreprinderii și criteriilor de evaluare;
  • monitorizarea derulării situațiilor litigioase;
  • obligativitatea informării fondatorului despre rezultate;
  • examinarea rapoartelor organelor de control;
  • aprobarea Regulamentului privind achiziționarea bunurilor, lucrărilor și serviciilor;
  • aprobarea deciziilor privind plafonul concret al salariului conducătorului.
O altă propunere se referă la instituirea comisiei de cenzori în cadrul întreprinderilor, reglementarea procesului de încetare a activităţii şi a situaţiilor cu conflict de interese. Documentul a fost elaborat pentru că există riscul ca statul să plătească orice datorie a întreprinderilor, reieşind din jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului. Mai exact, în urma unei hotărâri adoptate de CtEDO în 2007, în cauza Cooperativa agricolă Slobozia-Hanasei vs. Moldova, Curtea a spus că având în vedere delegarea unor funcţii ale statului către întreprinderea de stat şi a unui control semnificativ asupra bunurilor întreprinderii, anume statul este responsabil pentru orice datorie a întreprinderii de stat.