Taxa pentru publicitatea exterioară se achită de către persoanele fizice înregistrate în calitate de întreprinzător și persoanele juridice, care dețin în posesie/folosință sau sunt proprietari ai dispozitivelor publicitare. Prevederea se regăsește în art. 290 lit. q) din Codul fiscal al Republicii Moldova. Dispozitivul publicitar reprezintă sistem de comunicare vizuală pentru plasarea publicității exterioare, cum ar fi afișele, panourile, standurile, instalațiile și construcțiile (situate separat sau suspendate de pereții și de acoperișurile clădirilor), firmele tridimensionale, firmele luminoase, tablourile electromecanice și electronice suspendate, alte mijloace tehnice. Baza impozabilă a taxei pentru dispozitivele publicitare o constituie suprafața feței (fețelor) dispozitivului publicitar, stabilită în Anexa nr. 6 din Cod. poz___ag_ata_6384653-770x578 Potrivit prevederilor art. 292 alin. (2) din Codul fiscal, cota taxei pentru dispozitivele publicitare se stabilește de autoritatea administrației publice locale în funcție de caracteristicile obiectelor impunerii. Taxa pentru dispozitivele publicitare se calculează în mod individual de către contribuabil prin înmulțirea suprafeței (fețelor) dispozitivului publicitar cu cota taxei pentru unitatea de măsură (suprafață) stabilită de către autoritatea administrației publice locale (consiliul local). Taxa pentru dispozitivele publicitare se calculează din ziua indicată de către autoritatea administrației publice locale în autorizațiile (coordonările) corespunzătoare eliberate de către aceasta și până în ziua în care autorizațiile (coordonările) au fost suspendate, anulate, retrase în modul stabilit de către autoritatea administrației publice locale sau până în ziua în care a expirat termenul de valabilitate al acestora. Taxa se achită de către subiecții impunerii la contul trezorerial de venituri al bugetului unității administrativ-teritoriale, trimestrial, până la data de 25 a lunii imediat următoare trimestrului gestionar. Cine este scutit de plata taxei pentru dispozitivele publicitare? Potrivit prevederilor art. 295 din Codul fiscal, de taxa pentru dispozitivele publicitare sunt scutite:
  • autorităţile publice şi instituţiile finanţate de la bugetele de toate nivelurile;
  • misiunile diplomatice şi alte misiuni asimilate acestora, precum şi organizaţiile internaţionale, în conformitate cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte;
  • Banca Naţională a Moldovei;
  • proprietarii sau deţinătorii bunurilor rechiziţionate în interes public, pe perioada rechiziţiei.
La fel, dacă autoritatea administrației publice locale efectuează concomitent modificările corespunzătoare în bugetul unității administrativ-teritoriale, poate să acorde subiecților impunerii scutiri suplimentare celor menționate, inclusiv să acorde amânări la plata taxei pe anul fiscal respectiv și să prevadă înlesniri pentru categoriile social-vulnerabile ale populației (art. 296 din Codul fiscal).