Ministerul Justiției propune instituirea funcției de șef adjunct al secretariatului instanței judecătorești. Mai exact, se propune modificarea și completarea Legii privind organizarea judecătorească, astfel încât Secretariatul Judecătoriei Chișinău să aibă mai mulți șefi adjuncți. Și asta pentru că, în rezultatul reorganizării instanțelor de prim nivel, managementul resurselor umane și organizațional din instanțele nou-create este asigurat de o singură unitate funcție de șef al secretariatului, fapt ce generează dificultăți în administrarea eficientă a intregului proces de activitate al acestora. Mai mult, ”volumul de muncă al Şefului secretariatului judecătoriilor Chișinău este extrem de mare, întrucât dispun de un număr impunător de personal”, se menționează în Nota informativă la proiectul de lege. În acest sens, art. 45 alin. (2) al Legii va fi completat: ”În cadrul Judecătoriei Chișinău, președintele instanţei judecătoreşti numește în conformitate cu Legea nr. 158-XVI din 4 iulie 2008 privind funcţia publică şi statutul funcţionarului public, câte un șef adjunct al șefului secretariatului instanței judecătorești, proporțional numărului de sedii ale judecătoriilor respective”. Potrivit opiniei CSM, un șef adjunct al secretariatului urmează să exercite următoarele atribuții:
  • organizează, coordonează și răspunde de activitatea întregului personal din subordine, privind îndeplinirea la timp și în mod corespunzător a atribuțiilor de serviciu;
  • coordonează activitatea de estimare a necesarului de personal raportat la obiectivele de activitate ale instanței de judecată și propune soluții privind planificarea resurselor umane;
  • asigură procesul de elaborare a regulamentelor de organizare și funcționare a subdiviziunilor structurale în cadrul Secretariatului instanței judecătorești;
  • monitorizează procesul de executare a planului anual de acțiuni al instanței, cu întocmirea rapoartelor semestriale și anuale;
  • participă la evaluarea activității semestriale a subdiviziunilor structurale din cadrul instanței;
  • organizează activitatea personalului responsabil de funcționarea continuă a Sistemului de înregistrare audio a ședințelor de judecată ”SRS Femida”și Programului Integrat de Gestionare a Dosarelor;
  • verifică corectitudinea și completivitatea datelor generale introduse în Programul Integrat de Gestionare a Dosarelor;
  • coordonează procesul de pregătire, desfășurare și monitorizare a achizițiilor publice pentru instanța de judecată cu identificarea și prezentarea șefului secretariatului necesarul de achiziționare de bunuri, lucrări și servicii pentru buna desfășurare a activității instanței;
  • asigură un sistem adecvat de comunicare și informare la toate nivelurile de management, dezvoltă și promovează cultura organizațională în instanța de judecată, soluționează conflictele de competență potrivit legii;
  • exercită atribuțiile Șefului secretariatrului, în absența acestuia;
  • exercită alte funcții atribuite prin lege sau delegate de către președintele instanței judecătorești.
Resurse suplimentare pentru salarizare Potrivit autorilor, implementarea proiectului va necesita mijloace financiare suplimentare din bugetul de stat, pentru achitarea salariului unei singure unități (șef al secretariatului instanței judecătorești). Și asta pentru că, funcțiile ce urmează a fi create (șef adjunct al secretariatului instanțelor judecătorești) vor fi acoperite financiar de către funcțiile anterioare de șef al instanțelor judecătorești (Botanica, Centru, Buiucani, Râșcani, Ciocana). De exemplu, în anul 2016, pentru funcționarea judecătoriilor Buiucani, Râșcani, Botanica, Centru, Ciocana (cu un efectiv de 5 unități) au fost aprobate mijloace financiare în sumă de 362,8 mii lei. Salariul unui șef al Secretariatului instanței de judecată în anul 2016 a fost între 5,5 mii și 5,8 mii de lei pentru o unitate. Astfel, pentru un Șef al Secretariatului și 5 șefi-adjuncți se vor aloca cu 65 de mii de lei mai mult, adică aproximativ 428 de mii de lei anual.