Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Comisiei de licenţiere a activităţii notariale şi procedura de selectare a membrilor acesteia a fost publicat în Monitorul Oficial din 25 august. Conform prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea cu privire la organizarea activităţii notarilor, Comisia este compusă din 7 membri: 3 membri aleşi de Camera Notarială, 3 membri aleși de Ministerul Justiţiei și un membru reprezentant al societății civile, selectat prin concurs de către Ministerul Justiției după consultarea Camerei Notariale. Comisia se constituie pentru un mandat de 2 ani. Membrii Comisiei au dreptul să exercite atribuţiile nu mai mult de două mandate consecutive. În calitate de membru al Comisiei, inclusiv membru supleant, poate fi numită persoana care are reputaţie ireproşabilă şi întrunește următoarele condiții:
  • are studii superioare în domeniul dreptului;
  • are vechime în activitatea juridică de cel puțin 5 ani;
  • în privința sa nu este instituită o măsură de ocrotire judiciară;
  • nu are antecedente penale, inclusiv stinse;
  • nu a fost privată de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita anumite activități, ca pedeapsă principală sau complementară, printr-o hotărâre judecătorească definitivă;
  • nu a fost sancționat disciplinar în ultimii 2 ani de activitate, în cazul notarilor;
  • cunoaşte limba de stat.
Verificarea reputaţiei ireproşabile a candidatului are loc prin publicarea curricumului vitae şi a scrisorii de recomandare a acestuia pe pagina web oficială a Ministerului Justiţiei, iar la decizia Camerei Notariale și pe pagina web a acesteia. Neprezentarea obiecțiilor la adresa persoanei candidatului din partea autorităților publice și/sau societății civile, în termen de 5 zile lucrătoare de la publicare, se echivalează cu deținerea reputației ireproșabile de către candidat Noul Regulament stipulează clar că alegerea și selectarea unei noi componenţe a Comisiei are loc pînă la expirarea mandatului Comisiei în exerciţiu sau în termen de 45 zile de la dizolvarea Comisiei de către ministrul justiţiei. Comisia de licențiere are următoarele atribuţii:
  • desfăşoară concursul de admitere la stagiul profesional și aprobă rezultatele acestuia;
  • desfăşoară examenul de calificare în profesia de notar și aprobă rezultatele acestuia;
  • desfăşoară concursul pentru suplinirea locurilor vacante de notar și aprobă rezultatele acestuia.
De asemenea, membrii Comisiei sunt obligați să se abţină de la examinarea răspunsurilor andidaţilor în cazul existenţei conflictului de interese, să păstreze secretul deliberărilor şi să nu divulge informaţia care le-a devenit cunoscută în exercitarea calităţii de membru al Comisiei.