În perioada 2012-2016, Deutsche Bank şi-a văzut valoarea reducându-se cu 36 de miliarde de euro. Pentru fiecare euro din salariile executivilor celei mai mari bănci germane, au dispărut din valoarea companiei 1.305 euro, scrie zf.ro. Plăţile acordate executivilor reprezintă constant un subiect controversat în Germania, ca pretutindeni de altfel, salariile, bonusurile şi pensiile de ordinul milioanelor de euro stârnind adesea revolte ale acţionarilor. În contextul alegerilor federale din această toamnă, politicienii germani din toate partidele se grăbesc să propună noi restricţii în ceea ce priveşte plăţile excesive din sectorul corporativ. Publicaţia germană Handelsblatt a realizat un top al celor mai mari 30 de companii ale căror acţiuni alcătuiesc cel mai important indice bursier al Germaniei, DAX, din această perspectivă. Studiul, realizat în perioada 2012-2016, a venit cu rezultate surprinzătoare - cele mai mari salarii nu garantează cele mai bune rezultate pentru companii. Managerii recompensaţi cel mai bine, cum ar fi cei de la SAP şi Daimler, nu generează cea mai bună valoare pentru acţionari. Pe primul loc din perspectiva valorii generate pentru acţionari se situează directorii executivi ai gigantului din domeniul chimic BASF, ai asigurătorului Allianz şi ai companiei farma Bayer, directori ale căror pachete de plăţi se situează la mijloc. La coada clasamentului stau şefii băncilor şi giganţilor din energie, care de fapt distrug valoarea acţionarilor în timp ce bagă în buzunar sume de ordinul milioanelor de euro. Concluzia, managerii cu plăţi medii generează adesea valoare sporită în raport cu banii primiţi, comparativ cu cei mai bine plătiţi manageri. Dieter Zetsche, CEO-ul Daimler, a creat aproximativ aceeaşi valoare ca CEO-ul BASF, dar a fost recompensat cu o sumă de două ori mai mare decât acesta. Multe companii recompensează în mod direct creşterile de valoare cu plăţi pentru performanţă. ”Executivii nu sunt plătiţi pentru efort, ci pentru rezultate“, susţine Michael Kramarsch, un cunoscut consultant în domeniul plăţilor. Jumătate din cele 30 de companii cuprinse în DAX au adăugat acum obiective legate de reputaţie şi sustenabilitate. Aceasta ține de satisfacţia clienţilor şi a angajaţilor, dar şi ţinte de mediu. Un factor-cheie al succesului BASF ar putea fi faptul că firma a renunţat la bonusurile individuale pentru manageri, considerate contraproductive pentru dezvoltarea sustenabilă a companiei. Bonusurile anuale se bazează acum pe performanţa generală a întregii echipe de management şi pe randamentul capitalului.