Dispozitivele de creare şi/sau verificare a semnăturii electronice şi a produselor asociate semnăturii electronice vor fi avizate de Serviciul de Informații și Securitate. Procedura de avizare este reglementată de un nou regulament. Documentul a intrat în vigoare odată cu publicarea în Monitorul Oficial din 1 septembrie. Conform Regulamentului, prestatorii de servicii de certificare acreditaţi în domeniul aplicării semnăturii electronice avansate calificate sunt obligaţi să avizeze la organul competent dispozitivele şi/sau produsele care urmează a fi utilizate pentru aplicarea  semnăturii electronice avansate calificate. Depunerea cererii de avizare Cererea de avizare a dispozitivelor şi/sau produselor se prezintă în formă liberă pe suport de hârtie pe adresa SIS. În cerere se indică:
  • datele de identitate ale solicitantului avizării;
  • denumirea dispozitivului şi/sau produsului;
  • versiunea dispozitivului şi/sau produsului;
  • denumirea producătorului dispozitivului şi/sau produsului.
La cererea de avizare a dispozitivelor şi/sau produselor solicitantul avizării anexează următoarele documente:
  • declarația de conformitate a îndeplinirii cerinţelor de securitate stabilite de legislaţia Republicii Moldova, standardele, directivele, normele naţionale şi internaţionale, emisă de către prestator (se prezintă în original);
  • certificatele de securitate a dispozitivului şi/sau a produsului;
  • documentaţia tehnică care trebuie să conţină: instrucţiunea de exploatare; descrierea tehnică a dispozitivului şi/sau produsului; descrierea funcţiilor dispozitivului şi/sau produsului; standardele şi normele realizate la punerea în aplicare a dispozitivului şi/sau produsului; lista algoritmilor criptografici realizați.
Produsul asociat semnăturii electronice se prezintă pentru avizare cu un dispozitiv de creare a semnăturii electronice avizat sau prezentat pentru avizare de rând cu produsul dat, care conţine cheia privată şi publică, precum şi certificatul cheii publice, creat şi eliberat în scopul testării acestui produs. Dispozitivul şi/sau produsul, avizarea căruia se solicită, se anexează la cererea de avizare. Dacă prezentarea pentru avizare a dispozitivului şi/sau a produsului către SIS este imposibilă tehnic sau creează impedimente în activitatea solicitantului avizării, acesta este obligat să asigure condiţii necesare pentru examinarea dispozitivului şi/sau produsului de către reprezentanţii SIS în edificiul amplasării dispozitivului şi/sau produsului respectiv. SIS, în termen de cel mult 30 de zile calendaristice de la solicitare, examinează documentele prezentate, efectuează verificarea dispozitivelor şi/sau produselor şi adoptă decizia privind avizarea acestora sau privind refuzul de avizare. Termenul avizării poate fi prelungit o singură dată cu cel mult 30 de zile calendaristice, în cazul prezentării documentelor suplimentare de către solicitantul avizării. În cazul adoptării deciziei privind refuzul avizării, SIS, în termen de 10 zile calendaristice din momentul luării deciziei de refuz, notifică în scris prestatorul de servicii de certificare despre decizia luată, cu indicarea cauzelor refuzului. Decizia privind refuzul avizării trebuie să conțină motivele întemeiate de refuz şi referințe obligatorii la actele legislative şi normative care au fost încălcate. Refuzul avizării nu împiedică depunerea repetată a cererii de avizare, dacă au fost înlăturate cauzele care au servit drept temei pentru refuzul avizării. Decizia privind refuzul avizării poate fi contestată în instanţa de judecată în modul stabilit de lege. În caz de deteriorare sau pierdere a avizului, prestatorului de servicii de certificare i se eliberează, în termen de 5 zile lucrătoare, în baza cererii depuse, un duplicat al avizului. SIS eliberează duplicatul avizului după prezentarea următoarelor documente:
  • cererea de eliberare a duplicatului avizului, semnată de către conducătorul persoanei juridice;
  • copia anunțului privind pierderea originalul avizului, publicat în Monitorul Oficial.
Registrul de avizare În baza deciziei privind avizarea dispozitivelor și/sau a produselor, avizului i se atribuie un număr, care se înscrie în Registrul de avizare. Numărul de avizare este compus din 7 cifre, aabbccc, unde:
  • aa – stabileşte nivelul de ierarhie al prestatorului de servicii de certificare care a solicitat avizare dispozitivelor şi/sau produselor;
  • bb – stabileşte anul avizării dispozitivului şi/sau a produsului;
  • ccc – stabileşte numărul de ordine.
În Registrul de avizare se efectuează stocarea şi actualizarea informaţiei referitor la dispozitivele de creare a semnăturii electronice, dispozitivele de verificare a semnăturii electronice, dispozitivele de creare și verificare a semnăturii electronice și produsele asociate semnăturii electronice.