Noi reglementări cu privire la modul de executare a lucrărilor cadastrale la nivel de teren au intrat în vigoare. Instrucțiunea a fost publicată astăzi în Monitorul Oficial. Documentul stabileşte conţinutul şi modul de executare a lucrării cadastrale la nivel de teren în vederea înregistrării primare/actualizării hotarelor terenurilor, cât şi executării altor tipuri de lucrări. Aceasta este obligatorie pentru persoanele care execută lucrări cadastrale şi pentru persoanele care au atribuţii de avizare, recepţie şi înregistrare în registrul bunurilor imobile. Conform Instrucțiunii, lucrarea cadastrală se execută în următoarele scopuri:
  • pentru înregistrarea primară a terenului (atribuit în proprietate privată în temeiul art. 11 şi art. 82 al Codului funciar (în redacţia Legii nr. 514-XII din 20 februarie 1991 cu privire la modificarea articolului 82 din Codul funciar al R.S.S.Moldova));
  • pentru actualizarea planului cadastral (prin modificarea hotarului terenului);
  • reprezentării (marcării) pe planul cadastral a părții din teren;
  • întocmirii documentaţiei cadastrale a plantaţiei perene;
  • restabilirii/transpunerii în teren a hotarului terenului;
  • sistematizării definitive a proiectelor de organizare a teritoriului.
Executarea lucrării cadastrale în vederea înregistrării primare a terenurilor propriatate publică se realizează conform procedurii de delimitare a terenurilor proprietate publică. Lucrările cadastrale se execută de Agenţia Servicii Publice şi filialele sale, de întreprinderile de stat şi cele private. Acestea pot fi inițiate de către:
  • proprietarul/coproprietarii bunului imobil, inclusiv statul sau unitatea administrativ-teritorială, prin intermediul autorităţilor împuternicite cu administrarea bunului;
  • titularii de drepturi reale şi de alte drepturi patrimoniale;
  • instanţa de judecată, organele fiscale şi executorii judecătoreşti în cazurile prevăzute de Instrucțiune;
  • Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru, în cadrul realizării programelor de stat;
  • creditorul în condiţiile art. 599 al Codului civil;
  • deţinătorul certificatului de moştenitor (calitate de moştenitor), în cazul moştenirii.
Responsabilitatea pentru stabilirea hotarului terenului, aprobarea planului geometric o poartă autoritatea publică competentă de stabilirea hotarelor, iar responsabilitatea pentru corectitudinea întocmirii şi legalitatea documentaţiei cadastrale o poartă întreprinderea care a executat lucrarea cadastrală. În urma lucrărilor cadastrale se perfectează raportul lucrării, care se prezintă spre recepţie Agenţiei Servicii Publice. În temeiul raportului lucrării cadastrale recepţionate, Agenţia Servicii Publice creează şi actualizează baza de date grafică a cadastrului. Pentru executarea lucrării cadastrale, solicitantul prezintă executorului lucrării actul de identitate şi unul din următoarele documente:
  • actele administrative emise de autorităţile publice locale sau centrale privind atribuirea terenului (decizii, dispoziţii, hotărâri, ordine, certificate sau adeverinţe etc.), eliberate în modul stabilit de legislaţie;
  • contractul de înstrăinare a bunului imobil;
  • certificatul de moştenitor;
  • titlul de autentificare a dreptului deţinătorilor de teren;
  • titlul provizoriu;
  • contractul de determinare a modului de folosinţă (în cazul proprietăţii comune pe cote-părţi când între coproprietari a fost încheiat un asemenea contract);
  • hotărârea instanţei de judecată;
  • certificatul de calitate de moștenitor.
În cazul în care temei pentru inițierea lucrării cadastrale primare este documentul de drept ce conține suma suprafețelor terenurilor deținute în proprietate (titlu provizoriu, certificat de moștenitor), fără clasificarea acestora conform destinației, se vor executa lucrări cadastrale pentru toate terenurile incluse în documentul de drept. Ca rezultat, executantul lucrării va ține cont de încadrarea în limitele suprafeței sumare a terenurilor măsurate. După caz, executantul lucrării poate solicita prezentarea extrasului din registrul deținătorilor de terenuri cu dispersarea suprafeței indicate în document. Dacă lipsesc documentele ce confirmă drepturile asupra bunului imobil, lucrarea cadastrală poate fi executată la prezentarea actelor autorităţii publice ce direct sau indirect confirmă apartenența bunului imobil (ex. extras din cadastrul funciar al Republicii Moldova, extras din registrul de evidenţă a gospodăriilor, extras din registrul deţinătorilor de terenuri). Executantul lucrărilor refuză executarea lucrării cadastrale dacă:
  • lipseşte actul de identitate al solicitantului;
  • s-a prezentat o persoană neautorizată;
  • lipsesc, după caz, documentele indicate în Instrucțiune;
  • în documentele prezentate de beneficiar nu este identificat bunul imobil, pentru care se solicită executarea lucrărilor cadastrale;
  • în registrul bunurilor imobile este notată interdicţie/sechestru. Drept derogare de la această prevedere sunt situaţiile în care lucrările au fost solicitate de către organele care au aplicat aceste interdicţii/sechestre (instanţa de judecată, executor judecătoresc).