Reglementări mai clare de admitere în profesia de auditor, în special referitoare la realizarea stagiului în audit, dar și de admitere la examenul pentru obținerea calificării profesionale a auditorului. Guvernul a aprobat astăzi proiectul Legii privind auditul situațiilor financiare. Potrivit documentului, stagiul va fi efectuat pentru o perioadă de cel puțin doi ani și se va desfășura sub îndrumarea unui auditor. Un subiect abordat de o manieră nouă este procedura de înregistrare a auditorilor și entităților de audit. Potrivit proiectului legii, pentru efectuarea auditului, auditorii și entitățile de audit vor fi înregistrate în mod obligatoriu în Registrul public al auditorilor și Registrul public al entităților de audit, deținut de Consiliul de supraveghere publică a auditului. Totodată, proiectul legii conține prevederi speciale referitoare la înregistrarea entităților de audit. Astfel, Consiliul va înregistra entitățile de audit, dacă la momentul înregistrării acestea corespund cerințelor stabilite în proiectul de lege, dar și dacă dispun de oficiu, fapt care trebuie confirmat prin extrasul din Registrul bunurilor imobile sau contractul care atestă dreptul de posesie/folosință privind sediul. Mai exact, pentru înregistrarea în Registrul public al auditorilor, Consiliului i se prezintă:
  • cererea de înregistrare, cu indicarea numărului de telefon și adresei de poștă electronică;
  • buletinul de identitate sau permisul de şedere, după caz, eliberate de organele abilitate ale Republicii Moldova;
  • confirmarea eliberată de entitatea unde este angajat, după caz.
Actuala cerință de licențiere a activității de audit va fi anulată, cu respectarea prevederilor articolului 1 din Primul Protocol adiţional la Convenţia Europeană pentru Apărarea Drepturilor Omului şi a Libertăţilor Fundamentale. Astfel, anularea cerinței de licențiere nu va leza drepturile entităților de audit privind utilizarea Licențelor pentru desfășurarea activității de audit, valabile la data intrării în vigoare a proiectului de lege. Consiliul de supraveghere publică a auditului va înregistra entitățile de audit care dețin licențele corespunzătoare valabile pentru evidența acestora până la expirarea termenului de valabilitate, fără achitarea plății unice de înregistrare, aceasta fiind achitată ulterior, la expirarea termenului de valabilitate al licenței. Informația privind conținutul Registrelor nominalizate este extinsă, expres va fi indicat numărul individual al auditorului și numărul individual al entității de audit, numele și prenumele acţionarilor (asociaţilor) şi cota pe care o deţin în capitalul social, precum și numele și prenumele membrilor organului executiv. De asemenea, se prevede plasarea pe pagina-web oficială a Consiliului a extraselor din Registrele publice corespunzătoare, precum și actualizarea informațiilor aferente. De menționat, că proiectul de lege aduce prevederi noi referitoare la suspendarea activității auditorului și entității de audit, care exclud limita perioadei de suspendare. Astfel, activitatea auditorului se suspendă de Consiliul de supraveghere publică a auditului dacă auditorul deţine o funcţie publică incompatibilă, conform legislaţiei, cu efectuarea auditului, depune o înștiințare de suspendare a activităţii, din data depunerii sau o dată ulterioară, sau este sancționat în baza art. 42 alin. (2) lit.d), din data adoptării deciziei. Potrivit autorilor, proiectul are ca obiectiv stabilirea cadrului juridic privind organizarea auditului de către entitățile de audit, reglementarea exercitării profesiei de auditor, precum și cerințe specifice auditului entităților de interes public.