”Femeile au farmecul lor în lumea afacerilor, dau culoare acestei lumi pragmatice și pe alocuri dure”, spune Angela Gladei, cunoscută femeie de afaceri din Republica Moldova. Ea este femeia-lider, care are o experiență de 16 ani în sectorul financiar-bancar şi mai mult de șase ani în sectorul financiar-nebancar. Timp de șapte ani a fost Director General al Companiei de finanțare Total Leasing & Finance, iar în 2015 a fondat compania de consultanță Business Development Capital. Într-un interviu pentru BizLaw, Angela Gladei vorbește despre piața leasingului din Republica Moldova, care este considerată ”cenușăreasa fiscală”, dar și despre cum se măsoară stabilitatea sistemului bancar. Întrebată despre carieră și familie, Angela Gladei – soția avocatului Roger Gladei, a spus că ”nu poți avea un echilibru perfect între viața personală și profesională”, dar este foarte important să știi a prioritiza lucrurile. BizLaw: Recent, ați plecat din funcția de Director General al Companiei de finanțare Total Leasing & Finance. Ce v-a determinat să luați această decizie? Totuși, au fost 7 ani...  Angela Gladei: Am fost întotdeauna deschisă schimbărilor și orice schimbare este o evoluție pentru mine. Mișcarea s-a produs exact ca la carte: o dată la 7 ani se recomandă să faci o schimbare mai radicală. Atunci când înțelegi că drumul pe care mergi duce acolo unde tu nu te vezi, îți croiești altul. Chiar și râul își mai schimbă albia, irigând pământuri noi. Vreau să am proiecte proprii ca să pot lăsa ceva copiilor mei și vreau să las acest ceva aici, acasă, în Moldova. Bizlaw: Cum ați descrie piața leasingului din Moldova? Angela Gladei: Chiar dacă este în evoluție, este încă destul de rudimentară, se rezumă mai mult la leasingul de mașini, sau acest lucru poate fi remarcat din statistica rezultatelor anului trecut. În 2016 au fost acordate în leasing mijloace fixe în valoare de 1,231 miliarde de lei, fiind în creștere cu 142 de milioane de lei sau cu 13% mai mult decât în anul 2015. În esență, a fost mai mult o creștere din contul deprecierii leului, or majoritatea resurselor companiilor de leasing sunt în euro sau dolari. Partea preponderentă a mijloacelor fixe acordate în leasing au constituit mijloacele de transport în valoare de 1,085 miliarde de lei (sau 88,1% din totalul mijloacelor fixe acordate în leasing). BizLaw: Cu ce probleme se confruntă acest domeniu? Angela Gladei: Acest domeniu întâmpină bariere de ordin extern (în special, fiscale și legale), dar și intern (insuficiență de capital circulant pe maturitate adecvată investițiilor). La fel ca și în Occident, leasingul ar trebui să fie cea mai răspândită formă de finanțare pentru IMM din Republica Moldova, deoarece acestea nu dispun de suficiente active pentru a garanta un credit.
În contrast cu creditul bancar însă, leasingul a rămas cenușăreasa fiscală. Or, operațiunile de leasing încă așteaptă să obțină același regim fiscal, în particular referitor la deducerea rezervelor de risc.
Printre imperfecțiunile de ordin legal se numără: inexistența unui registru cetralizat cu privire la bunurile finanțate în leasing, lucru care ar minimiza riscul de pierdere/vânzare a obiectului finanțat, nealocarea subvențiilor de stat pentru obiectele finanțate în leasing (restituirea TVA pentru investițiile în sectorul agro se face proporțional sau odată cu plata ratelor de leasing, făcând această formă de finanțare foarte scumpă pentru agricultor sau subvențiile pentru agricultură pot fi accesate numai în cazul în care agricultorul este proprietar al activului). Companiile de leasing au nevoie de capital pentru a finanța investițiile pe termen mediu și lung. Acestea, însă, sunt foarte mici ca mărime a activului - un criteriu de la care pornesc analiza cererii de finanțare majoritatea instituțiilor financiare internaționale. BizLaw: În Moldova, leasingul este profitabil, poate fi dezvoltat sau încă nu avem condițiile necesare pentru asta? Angela Gladei: În Republica Moldova acest business este profitabil per tranzacție. Dacă luăm în considerare obiectul leasingului (în mare parte - vehicule), piața de mici dimensiuni, concurența (oficial înregistrate sunt 78 de companii de leasig, 5 dintre acestea dețin 68 la sută din piață), atunci pot concluziona că este un business cu perspective chestionabile și care nu asigură stabilitate și continuitate, inclusiv din perspectiva profitabilității, asta dacă companiile de leasing nu acceptă provocarea diversificării. 23262114_10214455262153729_1867034109_o BizLaw: Dar la capitolul banking, unde suntem? Aveți o experiență de peste 16 ani în domeniu... Angela Gladei: Trebuie să apreciem că, după câțiva ani de turbulențe pentru sistemul bancar, Banca Națională a Moldovei a demarat un proces fără precedent de reformare a sectorului și curățire a acestuia de elemente improprii și urât mirositoare. Principala direcție de reformare vizează transparentizarea acționarilor în scopul sporirii atractivității acestuia pentru noii investitori. În acest sens, a fost supusă evaluării sustenabilitatea managementului instituțiilor bacare și identificarea tranzacțiilor încheiate cu persoanele afiliate băncilor. În cele din urmă, băncile sunt în proces de migrare de la standardele Basel I la Basel III, care are ca și menire fortificarea controlul intern și asigurarea unui risk management sănătos și adecvat. Este exact ceea ce a lipsit sistemului în perioada anterioară. BizLaw: Totuși, Moldova e vulnerabilă, dacă vorbim de sectorul bancar. A fost furat un miliard. Cum credeți, care au fost cauzele că s-a întâmplat ce s-a întâmplat? Angela Gladei: Managementul inadecvat al riscurilor, dar și lipsa unei guvernări corporative adecvate sunt cauzele principale ale acestei  fraude. Voi structura într-un mod succint 5 ”C”, care trebuie să existe într-o instituție bancară, pentru ca frauda să fie evitată.
  1. Conducerea - segregarea clară a responsabilităților între organul executiv și consiliul de administrare, componența membrilor comitetului de conducere și competența, transparența și criterii clare de numire în funcție, existența unui audit extern imparțial care să asigure veridicitatea datelor prezentate de către organul de conducere etc.
  2. Control - existența unității de control intern în instituția bancară, care să fie înzestrată cu funcții clar definite, agendă, mecanisme și metode de control care să asigure buna funcţionare a activităţii acesteia, gestionarea corectă a activelor şi pasivelor bancare, corecta înregistrare în evidenţa contabilă etc.
  3. Calitate - existența unității de risk management, menită să asigure asumarea, gestionarea, monitorizarea și raportarea riscurilor operaționale și cel de credit, astfel ținând sub supraveghere nivelul de calitate a portofoliului de active ale băncii, precum și nivelul de risc asumat de către instituție.
  4. Clienți - definirea clară a profilului de client intern și extern sau partener identificat, acceptat și monitorizat de către instituția bancară, astfel încât să se asigure transpunerea în practică a principiilor KYC – ”cunoașteți clientul”.
  5. Comunitate - transparența și deschiderea față de terți atât în ceea ce privește performanța activității, cât și structura de acționariat care de facto este beneficiarul final al instituției.
BizLaw: De ce e nevoie pentru a avea un sector bancar în siguranță, stabil? Angela Gladei: Sistemul bancar este unicul care are dreptul să mobilizeze resursele populației sub formă de depozite și să le plaseze sub formă de investiții în portofoliul de credite. Este sistemul sanguin al economiei care, de fapt, asigură funcționalitatea acesteia și contribuie la creșterea economică prin finanțarea afacerilor reale, care contribuie direct la dezvoltarea PIB-ului țării. Siguranța acestui sector asigură continuitatea lui.
Un parametru, după care poate fi măsurată stabilitatea sistemului bancar, este nivelul de investiții intrate în țară atât sub formă de capital direct, cât și sub formă de investiții în alte ramuri economice. Nivelul de investiții reflectă nivelul de credibilitate al țării în raport cu investitorii.
Dacă analizăm care a fost dinamica investițiilor intrate în țară, în perioada vulnerabilității sectorului bancar, vom nota o stangnare la acest capitol. Este doar un exemplu ce înseamnă un sistem bancar stabil pentru economia unei țări. Aici însă s-ar putea de adus foarte multe alte argumente, deoarece stabilitatea sistemului sanguin influențează stabilitatea țării pe toate dimensiunile ei de dezvoltare. 23222943_10214455261273707_189437374_o BizLaw: În 2015 ați lansat compania de consultanță Business Development Capital. Mai exact, care sunt activitățile? Angela Gladei: BDC a fost fondată de către o echipă de specialiști cu experiență practică de lungă durată pe piața locală și internațională, și cunoștințe de gestionare conform principiilor de responsabilitate socială. Compania are patru direcții de activitate, care țin de:
  1. Consolidarea capacității resurselor umane: am dezvoltat programe speciale de pregătire și integrare a capitalului uman în companiile de pe piață, am lansat un program de pregătire și integrare a tinerilor absolvenți în campul muncii, numit ITMC, două programe de pregătire a segmentului de business pentru a face față provocărilor curente: SME Academy și Export Academy, precum și programe individualizate de dezvoltare a personalului.
  2. Analize de piață (analiza ramurală a sectoarelor economice, studii orientate spre a descrie situația din fiecare sector/subsector/ramură economică, cu pros și cons, pregătite exclusiv în engleză și orientate mai mult spre a fi vândute potențialilor investitori străini, dar și companiilor locale pentru a se poziționa/repoziționa corect în industria din care fac parte.
  3. Consultanță strategică (elaborarea strategiei, business planului, studiilor de fezabilitate, planurilor investiționale, precum și a planurilor de extindere teritorială, inclusiv pe alte piețe).
  4. Consultanță în domeniul excelenței operaționale (setarea sistemului de management informațional, de gestiune a riscurilor, de control intern, îmbunătățirea proceselor operaționale și ajustarea metodologiei interne în acest sens).
Așa cum echipa de conducere are expertiză în banking, majoritatea fiind implicați în activitățile de finanțare a proiectelor, acești specialiști au o bună cunoaștere practică a tuturor domeniilor economice din țară. Acest lucru ar fi cel mai mare avantaj competitiv, deoarece știm a interpreta nu doar statistic cifrele, vedem dincolo de ele și venim cu soluții ajustate la micro și macro context. BizLaw: Care sunt cele mai solicitate domenii? La ce capitol suntem cei mai vulnerabili și avem nevoie de consultanță? Angela Gladei: Un domeniu foarte solicitat este cel de dezvoltare, pregătire, motivare a resurselor umane. Bineînțeles, această direcție combină atât pregătirea soft, cât și cea tehnică, mai cu seamă dacă vorbim de vânzări, negocieri, marketing. Alt capitol solicitat, în special recent, este consultanța privind elaborarea și ajustarea strategiei, care include: planificare, studiu de fezabilitate, planuri investiționale, repoziționare strategică pe piața locală sau extinderea teritorială. Un domeniu mai nou, dar foarte promițător, este cel legat de îmbunătățirea excelenței operaționale, care include: setarea criteriilor de performanță în baza sistemului informațional de management, resetarea proceselor și procedurilor, setarea sistemelor de control și management al riscurilor. Dezvoltăm produse corelate cu necesitățile businessului în funcție de ciclul de viață al acestora: setarea afacerii, dezvoltarea acesteia, maturitatea și depășirea etapelor de criză. Necesitatea de ajustare, restructurare a direcțiilor de activitate vine din structura cererii venite din partea clienților, precum și implementarea unor standarde de calitate pe interiorul companiei. BizLaw: Ce urmează să faceți după plecarea de la Total Leasing, în afară de gestionarea companiei de consultanță pe care o conduceți? Mai exact, ce fel de proiect în agricultură ați lansat? Angela Gladei: Suntem o echipă de oameni entuziasmați de ideea lansării primului proiect de finanțare exclusiv a sectorului agrar, bazat pe conceptul lanțului valoric, un concept bine cunoscut în vest. Mai multe vom putea spune în perioada următoare. BizLaw: Credeți că în Moldova mai poate fi investită speranță în sectorul agricol? Ce vă face să credeți că mai sunt șanse să dezvoltăm sectorul agrar? Angela Gladei: Moldova este o țară cu potențial agrar. Din statistica pentru 2016, acest sector a contribuit cu 18 la sută la creșterea PIB, sau dacă considerăm declinul din 2015 (-13%), atunci contribuția a fost și mai semnificativă. Fiind implicată în analiza diferitor proiecte de a fi finanțate, am fost martoră a creșterii înregistrate în acest sector, investițiilor făcute în acest domeniu, sprijinul strategic alocat sectorului de către Guvern, precum și de donatori sub diferite forme, creșterea interesului față de sector din partea investitorilor de la an la an. Este sectorul care hrănește omenirea și care a avut și va avea un rol, și mai critic la nivel mondial în perioada ce urmează, cosiderând că astăzi un număr mare de oameni de pe glob suferă de malnutriție și persistă riscul creșterii acestora. BizLaw: Sunteți o femeie de afaceri cunoscută. Cum e să fii în business? Femeile sunt auzite printre businessmanii moldoveni? Angela Gladei: Sunt de părerea că dacă muncești, crezi în ceea ce faci, faci lucrurile din inimă și cu inima, îți este drag de oameni, atunci reusești, indiferent de apartenența de gen.
Bineînțeles că femeile au farmecul lor în lumea afacerilor, dau culoare acestei lumi pragmatice și pe alocuri dure, au modul lor de gândire și organizare, modul lor de abordare și atitudine față de oameni. Toate acestea la un loc le fac diferite, deosebite și necesare în lumea preponderent masculină a afacerilor.
BizLaw: De la ce ați început? Angela Gladei: Chiar după ce absolvisem prima facultate, cea de istorie, primisem o propunere de a lucra într-o bancă. Credeam că nu este ceea ce îmi doresc, considerând lipsa de cunoștințe în domeniu, dar și însăși domeniul văzându-l unul foarte sec, dur și populat de cifre. După ce am început să cunosc domeniul financiar, l-am vazut cu alți ochi și chiar am început să-mi văd rostul aici. Am făcut studii economice și o școala franceză de management al afacerilor, pentru a face lucrurile profesionist, dar și pentru a înțelege mai bine cum se fac proiectele în lumea modernă. Am făcut întotdeauna lucrurile cu inima și din inimă, cu mult drag față de oamenii care m-au înconjurat. Este adevărat că nu întotdeauna acest drag de oameni l-am dăruit pe merite, deoarece au fost situații când am pășit următoarea treaptă nu doar cu experiențe frumoase, dar și cu lecții învățate. Cu toate astea însă, eu cred că simplitatea este cea mai frumoasă calitate pe care trebuie s-o dețină un Om, pentru a fi înconjurat și sprijinit de alți Oameni, care rămân de regulă pentru totdeauna sprijin și apreciere în viețile noastre, indiferent ce scara nu am urca sau coborî. BizLaw: Cum reușiți să vă impuneți? Care sunt problemele cu care se confruntă femeile de afaceri din Moldova? Angela Gladei: Nu sunt o persoană care trăiește după niște reguli imuabile. Știu însă că am luat de acasă, de la părinți niște valori care m-au ajutat și mă ajută să îmi găsesc rostul, făcând lucrurile din plăcere, nu din silință. Cred, cu certitudine, că un om mare trebuie să fie dispus întotdeauna să fie mic, deoarece noi nu suntem omniscienți.
Înțelegerea faptului că puterea înseamnă de fapt mult respect din partea oamenilor, care vine odată cu respectul tău față de oameni, este un alt aspect. Iar pentru a face lucrurile cât se poate de firesc, un leader, indiferent de gen, trebuie să stăpânească trei calități: claritatea, curiozitatea și curajul.
Cele mai importante provocări pe care le are un om de afaceri din Moldova reies din deficitul de oameni gata să facă ceva pentru această țară, gata să pună interesul profesional mai sus decât cel personal, gata să investească în continuitate, nu în ”am luat azi cât pot de mult, mâine vom vedea”, gata să investască în copii, văzând în ei viitorul și sprijinul acestei țărișoare, nu să le pună la dispoziție totul, dar de fapt nimic durabil, gata să facă ceva pentru cel din preajmă, gata să gândească pozitiv și optimist etc. Oamenii construiesc sau năruie, de aceea fiecare trebuie să pornească schimbarea de la el însuși, mergând înainte, construind fără să distrugă. BizLaw: Pentru că aveți experință în a conduce companii, vă voi întreba cum alegeți angajații? După ce criterii? Angela Gladei: Vă mărturisesc că am avut diferite experiențe și lecții cu alegerea colegilor. Eu măsor totul pe mine, adică mă adresez cu toți așa cum mi-ar plăcea să se adreseze cu mine. Chiar dacă în majoritatea covârșitoare a cazurilor am dat de oameni care au meritat această abordare, au fost și excepții. Tatăl meu avea dreptate: pomana trebuie dată celui care într-adevăr are nevoie de ea. Recunosc că am încă de învățat aici.
Altă concluzie este că ar trebui să îmi ascult vocea internă, prea mult raționament și carte te poate duce pe căi greșite.
Și, cel mai important este să te înconjori de oameni frumoși la suflet, pentru că abilitățile tehnice se pot învăța. BizLaw: Cum un angajator își poate motiva angații ca să fie eficienți, să nu plece la alți angajatori după ce ”prind” meseria? Angela Gladei: Sunt diferite modalități de motivare a angajaților, materiale și nemateriale. Modul în care îl faci să se simtă la locul de muncă, începând de la siguranța, grija și respectul pe care îl ai față de fiecare din ei, înțelegerea fiecăruia ca și personalitate, indiferent de poziție, asigurarea unui nivel de încredere în ziua de mâine, sunt doar unii dintre factorii care îi fac pe oameni să fie mai încrezuți în sine și, deci, să prospere. Ieșind din zona de confort, schimbând contextul, ești supus noilor provocări, care duc la creștere profesională și maturizare psihoemoțională, precum și la extinderea zonei de confort. Am citit recent la Robin Sharma și subscriu plenar, că dacă vreai cu adevărat să crești ar trebui să faci lucruri de care îți este frică. Eu personal, după ce am citit cele de mai sus, m-am suit la volan, lucru de care îmi era foarte frică. 10384848_10205790745746234_2672320688675047390_n BizLaw: Și soțul dvs., Roger Gladei, e un om cunoscut în Moldova. Cum vă înțelegeți? Acasă cine e ”șeful”? Angela Gladei: Noi suntem ”doi în unu”, atunci când avem perioade mai dificile ne unim eforturile astfel încât nicio furtună nu ne poate da jos. Șefi acasă nu avem, pentru că nu avem nevoie de șefi. În timpul liber, ținem cont de ce dorește fiica Francesca Romana, ea fiind ”șeful” peste noi. BizLaw: Ținând cont că dl Gladei oferă asistență juridică, inclusiv în sistemul bancar, am putea intui că, stând la masă, discutați tot despre bănci, finanțe, asigurări. E așa? Angela Gladei: Discutăm și despre aceste subiecte, bineînțeles. Noi însă suntem trei persoane în casa, inclusiv Francesca Romana, mezina noastră. Mai nou, avem și motanul, important membru al familiei, chiar dacă fără drept de vot în consiliul familial. Considerând această componentă, discuțiile noastre sunt diverse și, de cele mai multe ori, subiectele de discuție sunt impuse de ultimii doi membri, nu de noi, or ale noastre sunt considerate foarte plictisitoare. BizLaw: ­Se spune că în spatele unui bărbat de succes stă o femeie. Cine/ce stă în spatele unei femei de succes? Angela Gladei: În spatele unei femei puternice stau greșeli pe care le-a omis, oameni care au dezamăgit-o, cuvinte care i-au mutilat sufletul, victorii și eșecuri nenumărate pe de o parte, pe de altă parte: speranța și încrederea că mâine e altă zi, căderi care sunt privite ca oportunitate de a ridica ceva de jos și a merge înainte, siguranța că într-o zi va răsări soarele și pe strada ei, unul mare și puternic strălucitor, care va aparține doar Ei. Iar în toate aceste experiențe poți fi sprijinită numai de Omul de alături. BizLaw: Cum reușiți să îmbinați viața profesională cu cea de familie? Angela Gladei: Nu poți avea un echilibru perfect între viața personală și profesională, iar cele mai frumoase lucruri pot fi făcute ducându-te uneori în extreme, dar trebuie să știi să te reechilibrezi. Totodată, este foarte important să știi a prioritiza lucrurile, considerând patru componente care servesc drept repere la fiecare etapă a vieții: chemarea (aspirația), caracterul, competențele și contextul. Toate patru componente sunt în continuă schimbare, dar contextul este regele. Contextul te impune să dai prioritate anumitor lucruri pentru a-ți urma chemarea sau, dacă poți, atunci schimbi contextul. BizLaw: Câte ore de muncă are o zi? La ce oră vă treziți, de obicei? Angela Gladei: Diferit, în funcție dacă este o zi de lucru sau de repaus. Deși îmi petrec marea parte a vieții profesionale într-o lume pragmatică, bazată pe cifre, eu mă consider o persoană creativă, care are nevoie de muză pentru a începe ziua. Dacă îmi încep ziua astfel, atunci poate fi foarte lungă, așa cum potențialul cel mai înalt de muncă îl am seara/noaptea. De obicei, când muncesc noaptea până târziu, am parte de complimente a doua zi că arăt foarte bine. Este adevărat că lucrul facut cu pasiune îți face viața mai lungă. BizLaw: Aveți timp pentru shopping? Când ultima dată ați fost la cumpărături? Angela Gladei: Îmi fac timp și pentru asta, chiar dacă tot mai rar. Deciziile de a cumpăra ceva le iau informat, acum că avem internetul, știu exact ce vreau și unde găsesc, astfel economisind timpul pentru shopping. BizLaw: Dacă ați avea posibilitatea să schimbați ceva în programul zilnic, ce ați schimba? Angela Gladei: Simt că ar trebui să petrec timp mai mult cu mezina mea. Timpul trece, ea crește și interesele ei se schimbă, astfel vine ziua când nu va avea atât de mare nevoie de mine, iar eu nu voi mai putea schimba nimic. În acest sens, pot multe să îmi reproșez la cum am petrecut ultimii 7 ani, ani în care ea a devenit școlăriță și a crescut practic fără prea multă implicare a mea. BizLaw: Care este ultima carte pe care ați citit-o? Dar care v-a marcat?  Angela Gladei: Ultima carte citită se numește ”Arta posibilului”, Rosamund Stone Zander & Benjamin Zander. Este o carte de dezvoltare personală, care te face să descoperi cât de vastă poate fi capacitatea creativă umană, îți oferă practici foare simple și acesibile de a te conecta, stimula imaginația și creativitatea. Cartea care m-a marcat este ”Prea mândră, prea fragilă. Romanul Maria Callas”, de Alfonso Signorini. Maria Calas este renumita cântăreață de operă de origine greacă. Romanul descrie soarta acestei femei talentate, care fiind lipsită de dragostea familiei nu a mai putut să-și construiască propria fericire. M-a marcat cartea, pentru că este una dintre acele cărți care îți stârnește diferite emoții pentru personaje, care efectiv le și trăiești citind: tristețe, ură, admirație, compasiune, dar și o nemărginită dragoste de oameni. Vă mulțumesc pentru interviu.