Calitatea de comerciant o poate avea orice persoană fizică sau persoană juridică, care desfăşoară activităţi în domeniul comerțului. Persoanele sunt obligate să expedieze notificarea către autoritățile publice locale (APL) în cazul în care desfășoară activități comerciale. Conform Codului civil, persoana juridică cu scop lucrativ poate desfășura orice activitate neinterzisă de lege. Cerințe față de comercianți Persoana care intenționează să desfășoare activități comerciale trebuie să respecte următoarele cerințe:
  1. Să aibă o pregătire profesională în domeniu – cerinţă ce trebuie respectată doar de către comerciantul care desfășoară activități cu risc asupra sănătății persoanelor şi care este obligat să angajeze persoane care corespund Cerințelor de pregătire profesională și sănătate a angajaților.
  2. Să fie înregistrat conform legislaţiei în vigoare – orice persoană juridică şi întreprinzător individual este obligat să se înregistreze la Agenția Servicii Publice.
  3. Să cunoască cerințele/condițiile de desfășurare a activității de comerț, din punct de vedere sanitar, sanitar-veterinar, de prevenire și stingere a incendiilor, de protecție a muncii și a mediului ambiant.
  4. Să notifice autoritatea administrației publice locale.
  5. Să obţină licenţa corespunzătoare în cazul practicării unei activităţi supuse licenţierii - în cazul în care genul de activitate ce se intenționează a fi desfășurat este unul licenţiat, conform prevederilor Legii privind reglementarea prin autorizare a activității de întreprinzător.
  6. Să respecte cerințele din Regulamentul de desfășurare a activităților de comerț în localitatea respectivă, aprobat de către autoritățile administrației publice locale. Regulamentul stabilește următoarele aspecte pentru localitatea în care întreprinzătorul își va desfășura activitatea: - interdicția de a desfășura activități de comerț sau anumite forme ale activității de comerț, inclusiv comerțul ambulant, în perimetrul anumitor zone sau străzi ori în intervalul anumitor zile sau ore; - modul de desfășurare a activităților de comerț în apropierea edificiilor autorităților publice, instituțiilor de învățământ, instituțiilor medicale, lăcașurilor de cult, monumentelor, lucrărilor de artă, edificiilor cu valoare arhitecturală, istorică sau arheologică, zonelor istorice, precum și în locurile (destinațiile) de interes turistic; - distribuirea activităților de comerț între zona centrală și zonele periferice ale localității, precum și între zonele aglomerate și cele neaglomerate; - raza în care este interzisă comercializarea producției alcoolice în preajma instituțiilor de învățământ, instituțiilor medicale și lăcașurilor de cult; - cerințe privind regimul de lucru (orarul de funcționare) al comercianților în perimetrul anumitor zone sau străzi; - interdicția de a comercializa anumite produse sau servicii în perimetrul anumitor zone sau străzi.
Interdicțiile şi cerințele enumerate sunt parte componentă a Regulamentului de desfășurare a activităților de comerț în localitatea respectivă, şi sunt publicate pe pagina web a APL respectivă. Acest Regulament se aprobă prin decizia consiliului local. Atribuţiile APL în domeniul activității de comerţ La fel, este important de reținut că, în domeniul activității de comerț, APL au următoarele atribuții:
  • asigură implementarea politicii de stat în domeniul comerţului în teritoriu, în limita competenţelor funcţionale;
  • elaborează şi implementează programele de dezvoltare a comerţului în teritoriul respectiv;
  • participă la examinarea proiectelor de acte normative ce reglementează activităţile de comerţ;
  • contribuie la consolidarea resurselor de mărfuri în scopul asigurării unui comerţ permanent cu un sortiment minim necesar satisfacerii cerinţelor cotidiene ale consumatorilor din teritoriu;
  • asigură implementarea “ghişeului unic” la verificarea datelor indicate în notificările depuse de comercianți”;
  • stimulează dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii ce activează în comerţ în vederea sporirii gradului de ocupare a forţei de muncă;
  • autorizează desfăşurarea comerţului în zone publice, organizează tîrguri şi iarmaroace;
  • întreprind acţiuni de protecţie a drepturilor consumatorilor în limita competenţelor lor;
  • coordonează acţiunile structurilor descentralizate din teritoriu referitoare la domeniul comerţului;
  • efectuează controlul în domeniul activității de comerț;
  • suspendă activitatea unității comerciale și înaintează instanței de judecată cereri de încetare a unității comerciale;
  • aprobă, în cadrul regulamentului de desfășurare a activităților de comerț în localitatea respectivă, interdicții și cerințe privind desfășurarea activității de comerț;
  • organizează instruiri, seminare şi mese rotunde pentru instruirea şi perfecţionarea cadrelor din domeniul comerţului.
Recomandările se regăsesc într-un ”Ghid pentru comercianți și APL - Notificarea activității de comerț”, elaborat cu sprijinul Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID) prin Programul “Comerț, Investiții și Reglementarea Activității de Întreprinzător” (BRITE). (va continua)