Inspectorii de la Agenția pentru Protecția Consumatorilor (APC) au efectuat verificări la 141 de stații de alimentare cu produse petroliere, iar cea mai frecventă neregulă depistată este încasarea banilor de la consumator de către alți angajați decât cei de la casierie. Potrivit unor informații publicate de Protecția Consumatorilor, alte nereguli sunt:
  • neconformitatea indicatoarelor de prețuri pentru produse petroliere. Abaterea a fost depistată la circa 10% din agenții economici vizitați. În același timp, la 87%, adică la aproximativ 122 de stații PECO, s-a constat neconformitatea indicatoarelor de prețuri pentru produse de larg consum;
  • lipsa buletinelor de verificare metrologică;
  • Registre de evidență a produselor petroliere – circa 25%, (35 de stații PECO) nu dispuneau de acest Registru, iar la 38 de stații PECO acest Registru nu era completat în modul stabilit de cerințele legale;
  • lipsa informației pentru consumatori ce ține de autorizațiile și licențele de activitate, certificatele de conformitate. Mai mult de jumătate din stații nu aveau registrul de reclamații afișat la loc vizibil și accesibil pentru consumatori;
  • produse nealimentare cu termenul de valabilitate expirat – depistat la aproximativ 24% din stații;
  • produse în lipsa documentelor de proveniență (uleiuri tehnice, jucării ș.a.) au fost depistate la aproximativ 17% din stații;
  • lipsa certificatelor de conformitate (jucării, produse supuse domeniului reglementat) și lipsa certificatelor de garanții pentru produsele de folosință îndelungată, precum și lipsa informațiilor complete și veridice în limba de stat. Astfel de nereguli au fost depistate în 97 la sută din cazuri;
  • comercializarea produselor petroliere în ambalaj de polimeri au fost constatate la 9 stații PECO. Totodată, la 30 de stații de alimentare s-a depistat comercializarea ambalajelor de polimeri fără documente de proveniență;
  • la toate stațiile se percep banii de la șoferi, fără a-i îndemna pe aceștia să treacă la casă;
  • lipsa autorizațiilor pentru prepararea produselor alimentare, depistată la circa 75% din stații.
Comercianții de produse petroliere nu au fost însă amendați, pentru că vizitele au fost doar cu titlul de informare și consultare. Inspectorii APC precizează că, la solicitarea cumpărătorului, operatorul (vânzătorul) este obligat să prezinte certificatul de conformitate pentru producţia ce se comercializează sau copia acestuia, autentificată în modul stabilit. Mijloacele de transport auto se alimentează cu produse petroliere la staţii în ordinea stabilită, cu excepţia automobilelor cu destinaţie specială. Alimentarea automobilelor şi a altor mijloace de transport la coloanele de distribuţie a produselor petroliere şi uleiurilor se efectuează de către operatorul staţiei ori de către şofer, în mod independent, sub supravegherea operatorului. Se permite, de asemenea, livrarea produselor petroliere în ambalaj (canistre metalice). Norma legală interzice însă livrarea produselor petroliere principale în ambalaj din polimeri sau de sticlă. Înaintea fiecărei livrări de produse petroliere, indicii contorului care a înregistrat livrarea de o singură dată de la coloană se trec, în mod obligatoriu, la gradaţia zero. Indicii de pe contorul coloanei se menţin atâta timp cât durează. În cazul în care cumpărătorul are îndoieli în privinţa exactităţii dozei de produse petroliere livrate la coloană, la cererea lui, operatorul staţiei este obligat să controleze imediat starea coloanei de distribuţie şi, în cazul constatării unei diferenţe în minus, să restituie paguba cumpărătorului şi să înceteze utilizarea acestei coloane până la efectuarea reparaţiilor. În cazul comercializării kerosenului sau gazului lampant neîmbuteliat, nu se permite formarea artificială a spumei. Măsurătorul trebuie scos din rezervor numai în poziţie verticală şi coborât lin în rezervor.