Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) propune pentru numire sau promovare candidați, care obțin un punctaj mai mic decât alte persoane înscrise în concursuri. Este concluzia Centrului de Resurse Juridice (CRJM), inclusă în documentul de politici ”Selectarea și promovarea judecătorilor în Republica Moldova - provocări și necesități”. Potrivit studiului efectuat de CRJM, în care au fost analizate date din perioada ianuarie 2013 - mai 2017, din 150 de candidați propuși de CSM pentru numire, doar 115 au fost numiți în urma unui concurs la care au participat mai mult ți candidați. Dintre aceștia, 83 de candidați, sau 72%, aveau un punctaj mai mic la Colegiul de selecție. Din cei 55 de judecători propuși de CSM pentru promovare la curțile de apel, doar 38 au fost numiți în urma unui concurs la care a participat mai mult decât un candidat, iar 15 candidați (sau 39%) au fost promovați cu punctaj mai mic. Referitor la Curtea Supremă de Justiție, din cei 13 judecători propuși de CSM pentru promovare, 12 au fost numiți în urma unui concurs la care a participat mai mult decât un candidat și dintre aceștia cinci (sau 42%) au avut un punctaj mai mic. Motivarea insuficientă a hotărârilor CSM CRJM a precizat că practica motivării insuficiente a hotărârilor CSM implică riscuri majore pentru sistemul judiciar și societate. În primul rând, se transmite un mesaj clar candidaților că examenele INJ și evaluarea performanțelor nu contează foarte mult. Aceasta sugerează că opiniile individuale ale membrilor CSM contează mai mult decât numirile transparente și bazate pe merit. În același timp, insuficiența motivării unor hotărâri alimentează suspiciunile că selecția în sistemul judecătoresc se face pe alte criterii decât cele enunțate în Regulamentele CSM. O altă problemă depistată este lipsa contracandidaților la majoritatea concursurilor privind promovarea în funcții administrative în cadrul instanțelor judecătorești. Astfel, din cei 70 de candidați propuși pentru promovare în funcții de conducere în judecătorii, 45 (65%) sunt judecători care au participat la concurs cu un singur candidat și doar 25 de judecători (35%) au fost aleși în baza concursurilor cu doi și mai mulți participanți la concurs. Din 32 de concursuri organizate pentru promovarea în funcții administrative la curțile de apel, în 20 de concursuri anunțate (63%) fie nu s-au depus cereri, fie candidații s-au retras. Din celelalte 12 concursuri care au avut loc, la 10 concursuri (83%) a participat câte un singur candidat. Din cele 13 concursuri organizate pentru promovarea în funcții de conducere la CSJ, în cinci concursuri (38%) nu s-au depus cereri. În două concursuri (15%) candidații nu au întrunit numărul necesar de voturi din partea CSM. În restul - șase concursuri (46%), a existat doar un singur candidat. CSM a propus șase candidați în toate cele șase concursuri care au avut loc și la toate aceste concursuri a participat câte un singur candidat. Este îngrijorătoare și situația în care pentru funcțiile de conducere atât la curțile de apel, cât și la CSJ, la majoritatea concursurilor participă câte un singur candidat. Aceast fapt reduce beneficiile unui concurs veritabil, cu mai mulți candidați și mai multă concurență, care ar putea duce la o alegere mai mare și, respectiv, selectarea unor candidați mai buni. Modalitatea de organizare a concursurilor Analiza practicii CSM de organizare a concursurilor pentru numirea în funcție și pentru promovare a arătat că CSM anunță concursuri pentru fiecare funcție vacantă din moment ce aceasta devine vacantă, fără o planificare din timp. Aceasta duce la un număr mare de concursuri aflate permanent pe agenda CSM și a colegiilor acestuia. De exemplu, în perioada de referință, în medie, au fost organizate câte două concursuri pe lună pentru selectarea candidaților la funcția de judecător (105 concursuri în 53 de luni), câte un concurs pe lună pentru promovarea în funcții administrative în cadrul judecătoriilor (78 de concursuri în 53 de luni) și câte un concurs pe lună pentru promovarea judecătorilor la curțile de apel (78 de concursuri în 53 de luni). În afară de aceasta, au mai fost organizate concursurile pentru promovarea la CSJ și promovarea în funcții de conducere la curțile de apel și CSJ. O mare parte dintre concursuri eșuează din cauza că niciun candidat nu depune dosarul sau candidații se retrag. În opinia CRJM, o planificare strategică a concursurilor, cu organizarea acestora o dată la jumătate de an, ar asigura faptul că vor aplica suficienți candidați și ar duce la alegerea celor mai buni.