Inspectoratul de Stat al Muncii nu va mai avea atribuții de control în domeniul securității și sănătății în muncă. Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale a prezentat pentru consultări publice un proiect de hotărâre de Guvern care reglementează noua structură a Inspectoratului. Conform acestuia, instituția va avea mai puțini angajați. Efectivul-limită se reduce de la 109 la 82 de unități. Autorii inițiativei susțin că 36 de persoane au fost preavizate că vor fi transferate în șase instituții de control și supraveghere. Totodată, proiectul introduce în Regulamentul de organizare și funcționare a Inspectoratului de Stat al Muncii- un șir de atribuții noi. Printre acestea se regăsesc:
  • monitorizarea controlului de stat al respectării legislaţiei cu privire la securitatea şi sănătatea în muncă, efectuat de inspectorii de muncă din cadrul autorităţilor competente în domeniul controlului siguranţei ocupaţionale;
  • ținerea şi actualizarea informaţiei referitoare la autorităţile competente în domeniul controlului siguranţei ocupaţionale şi la inspectorii de muncă din cadrul acestora;
  • participarea, în comun cu autorităţile competente în domeniul controlului siguranţei ocupaţionale, la elaborarea actelor normative, metodologiilor, instrucţiunilor, ghidurilor, recomandărilor metodice cu privire la aplicarea prevederilor actelor normative referitoare la raporturile de muncă, securitatea şi sănătatea în muncă, pe care le aprobă Ministerul Sănătății, Muncii și Protecţiei Sociale;
  • crearea, întreţinerea şi actualizarea permanentă a sistemul e-learning, precum și instruirea, prin intermediul acestuia, a inspectorilor de muncă, indiferent de instituţia în care activează aceştia;
  • organizarea şi efectuarea, în comun cu autorităţile competente în domeniul controlului siguranţei ocupaţionale, instruirii iniţială şi continuă a inspectorilor de muncă şi verificarea cunoştinţelor acestora la finele fiecărui curs de instruire, indiferent de instituţia în care activează aceştia;
  • asigurarea desfăşurării instruirilor iniţiale şi continue exclusiv prin intermediul sistemului e-learning;
  • ţinerea şi actualizarea informaţiei privind activităţile de control în domeniul siguranţei ocupaţionale, întreprinse de autorităţile competente în acest domeniu, în baza rapoartelor prezentate de acestea;
  • stocarea informaţiei cu privire la accidentele de muncă constatate şi cercetate de inspectorii de muncă în domeniul siguranței ocupaționale.
Proiectul a fost elaborat după ce autoritățile au aprobat mai multe modificări la cadrul legislativ referitor la procedura controlului de stat asupra activității de întreprinzător. Astfel, Inspectoratului de Stat al Muncii îi revine funcția de coordonare la nivel naţional a respectării actelor normative în domeniul raporturilor de muncă şi al securităţii şi sănătăţii în muncă. Atribuția de control în domeniul securității și sănătății în muncă este pusă în seama altor instituții cu atribuții de control și supraveghere.