Guvernul a aprobat Regulamentul cu privire la activitatea Comisiei de examinare a pretențiilor financiare a persoanelor juridice, care dețin autorizații de societate de registru sau licență pentru activitatea de depozitar central. Asta chiar dacă, anterior, Centrul Național Anticorupție a spus că Regulamentul conține unele riscuri de corupție. Prejudiciul material rezultă din faptul că, în conformitate cu prevederile art. 46 alin. (10) şi (11) din Lege, autorizaţiile de societate de registru şi licenţele pentru activitatea de depozitar central pe care le deţin aceste persoane juridice devin caduce în termenele scurte indicate de Lege, atribuţiile lor urmând a fi exercitate pe viitor de Depozitarul central unic al valorilor mobiliare. Astfel, Regulamentul stabileşte modul în care va fi organizată activitatea Comisiei, drepturile şi obligaţiile membrilor Comisiei, atribuţiile preşedintelui şi secretarului Comisiei, modalitatea de desfăşurare a şedinţelor Comisiei, precum şi cea de examinare şi soluţionare a pretenţiilor financiare. Potrivit documentului, funcțiile de bază ale Comisiei sunt:
  • examinarea pretențiilor financiare;
  • adoptarea deciziilor pe marginea pretențiilor financiare înaintate;
  • stabilirea cuantumului despăgubirilor, în cazul în care pretențiile financiare au fost admise total sau parțial.
După examinarea pretenției financiare, Comisia poate decide:
  • acceptarea totală/parțială a pretenției financiare și de acordare a despăgubirilor cu indicarea cuantumului acestora;
  • respingerea pretenției financiare.
După intrarea în vigoare a hotărârii de Guvern privind acordarea despăgubirilor, secretarul Comisiei informează solicitantul despre faptul dat și solicită prezentarea informației cu privire la rechizitele bancare ale acestuia, care trebuie să conțină următoarele informații:
  • numele, prenumele solicitantului;
  • numărul de identificare al solicitantului;
  • denumirea băncii, numărul filialei, codul băncii, contul bancar.
Potrivit autorilor, membrii Comisiei de examinare a pretenţiilor financiare nu vor fi remuneraţi pentru activitatea din cadrul acesteia. Cheltuieli financiare, suportate de bugetul de stat, vor fi generate de despăgubirile acordate de Comisie persoanelor juridice îndreptăţite să le primească, în cazul în care Comisia va ajunge la această concluzie. Regulamentul a fost elaborate de Ministerul Justiției și face parte din şirul acţiunilor menite să implementeze în practică prevederile Legii nr. 234 din 03 octombrie 2016 cu privire la Depozitarul central unic al valorilor mobiliare.