Conform noii
Instrucțiuni cu privire la evidența contribuabililor, intrată în vigoare la data de 8 decembrie, în cazul în care contribuabilul îşi încetează activitatea pe parcursul anului fiscal, persoana responsabilă a acestuia, este obligată să prezinte Serviciului Fiscal de Stat (SFS), în termen de 60 de zile de la luarea deciziei de încetare a activităţii, copia de pe avizul privind iniţierea procedurii de încetare a activităţii, publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Suplimentar, contribuabilul va prezenta la SFS darea de seamă cu privire la impozitul pe venit pentru perioada fiscală de la începutul anului calendaristic până la data aprobării bilanțului definitiv de lichidare, în termen de cel mult 30 de zile de la data aprobării bilanţului definitiv de lichidare. Acesta mai este obligat să prezinte la Fisc toate dările de seamă fiscale.
Termenul de plată a obligaţiilor fiscale, calculate în baza dării de seamă cu privire la impozitul pe venit, prezentată, în termen de cel mult 5 luni de la data înregistrării dizolvării sau în termen de cel mult 30 de zile de la data aprobării bilanţului definitiv de lichidare, se consideră data prezentării dării de seamă respective.
SFS efectuează controlul fiscal în legătură cu lichidarea agentului economic în baza criteriilor de risc de neconformare fiscală în termen de cel mult 20 de zile lucrătoare de la data prezentării în prealabil a dării de seamă cu privire la impozitul pe venit. Dacă la examinarea informației contribuabilului SFS stabilește că agentul economic respectiv prezintă criterii de risc de neconformare fiscală, acesta va efectua controlul fiscal.
Dacă în urma controlului fiscal se constată lipsa datoriilor faţă de creditori şi bugetul public naţional, precum şi lipsa activelor pasibile repartizării, darea de seamă privind impozitul pe venit prezentată în prealabil se consideră a fi finală şi se prezintă bilanţul de lichidare. În cazul în care controlul fiscal nu este efectuat în termenul de 20 zile lucrătoare, obligaţiile fiscale înregistrate în contul curent al contribuabilului la data zilei imediat următoare expirării acestui termen se consideră recunoscute şi acceptate.
SFS va verifica situația contribuabilului la moment dispunând și de datele prezentate de la CNAS, CNAM și organele vamale, și, în cazul stingerii de către contribuabil a tuturor obligațiilor fiscale față de bugetul public național, va prezenta informație cu privire la lipsa restanțelor contribuabilului față de bugetul public național către organul care a efectuat înregistrarea. În cazul existenței obligațiilor fiscale, nu se va prezenta informația respectivă până la achitarea definitivă a acestora.
Procedura de anulare a codului fiscal
Codul fiscal poate fi anulat în diverse cazuri:
- atribuirea lui cu încălcarea legislaţiei fiscale;
- lichidarea, reorganizărea sau încetărea activităţii persoanei juridice, întreprinderii cu statut de persoană fizică, persoanelor fizice ce practică activitate profesională în sectorul justiției;
- decesul persoanei fizice, declarării morţii ei, declarării, în modul stabilit, dispărute fără veste sau emigrării ei;
- dispariţia obiectului impozabil şi obligaţiei fiscale pentru persoanele fizice (cetăţeni străini şi apatrizi), persoanele juridice sau organizaţiile cu statut de persoană fizică nerezidente;
- radierea din oficiu a persoanelor juridice inactive şi a întreprinzătorilor individuali inactivi care întrunesc condiţiile stabilite la art. 26 din Legea nr.220-XVI din 19 octombrie 2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali;
- lichidarea persoanelor juridice ale căror coduri fiscale se atribuie de SFS.
Reorganizarea persoanelor juridice supuse înregistrării de stat se poate efectua:
- prin contopire, codurile fiscale ale persoanelor ce se contopesc se anulează, iar persoanei astfel constituite i se atribuie un alt cod fiscal;
- prin absorbţie, codul fiscal al persoanei absorbite se anulează;
- prin divizare, codul fiscal al persoanei divizate se anulează, iar persoanelor astfel constituite li se atribuie alte coduri fiscale;
- prin separare, codul fiscal al persoanei reorganizate rămâne acelaşi, iar persoanelor astfel constituite li se atribuie alte coduri fiscale;
- prin transformare în persoană cu o altă formă juridică de organizare, codul fiscal al persoanei reorganizate trece la persoana astfel constituită.
Anularea codului fiscal al contribuabilului se efectuează în baza:
- cererii depuse de contribuabili (cu excepția contribuabililor supuși înregistrării de stat);
- hotărârii instanţei judecătoreşti - în cazul lichidării persoanei juridice şi a întreprinderii cu statut de persoană fizică sau în cazul declarării morţii sau declarării persoanei fizice dispărute fără veste;
- deciziei conducerii SFS - în cazul atribuirii de cod fiscal cu încălcarea legislaţiei fiscale;
- informaţiei organelor de stare civilă - în cazul decesului persoanei fizice;
- informaţiei autorităţii publice abilitate să permită ieşirea din Republica Moldova pentru domiciliere în altă ţară - în cazul ieşirii persoanei fizice;
- documentelor care atestă că persoanele fizice (cetăţeni străini şi apatrizi), persoanele juridice sau organizaţiile cu statut de persoană fizică nerezidente nu au obiecte impozabile şi nici obligaţii fiscale.
Amintim că, vineri, 8 decembrie, a intrat în vigoare noua Instrucțiune cu privire la evidența contribuabililor. Despre procedura de luare în evidența fiscală și ce acte trebuie să prezinte avocații, notarii, executorii judecătorești, citiți
aici.