Nu există clienți ideali, așa cum nu există nici avocați ideali. O spun chiar apărătorii, întrebați fiind cum arată clientul ideal în viziunea lor. Totuși, aceștia și-ar dori ca cei care apelează la serviciile lor să fie respectuoși, corecți, sinceri și să aibă încredere în avocat. Mai mult, ei și-ar dori ca clienții să-și onoreze ”obligațiunile” financiare la timp, pentru că, deseori, din această cauză apar conflicte. Viorica Grecu, avocat: Conflictele apar dacă nu este pusă fundamental baza colaborării în contract sau aceasta nu este înțeleasă de client. Faptul că avocatul nu garantează câștig de cauză, explic minuțios clientului și acest lucru se regăsește în contract. Mai apoi, chestiunea cu informația și documentele pe care clientul trebuie să le pună la dispoziția avocatului în timp util, fără să fie tăinuite acte și acțiuni. În caz contrar, devine o sursă de conflict. Mai persistă impresii greșite ale clienților că avocatul ar fi angajatul său, iar aceasta atrage după sine dificultăți în comunicare. Alexandru Tănase, avocat, Societatea de consultanță și avocatură ”Hanganu, Tănase & Partners”: Motivele pot fi diverse atât din cauza clientului, cât și din cauza avocatului. Claritatea și onestitatea în relații poate constitui nu doar o bună temelie pentru cooperare, dar și o modalitatea de evitare a apariției unor eventuale conflicte. Sabina Cerbu, avocat, Casa de avocatură ”Efrim, Roșca și Asociații”: Nu am avut situații conflictuale. E de meseria noastră să mediem și conflicte. Aceste conflicte de regulă nu prea apar, relația între avocat și client este una, în primul rând, bazată pe încredere. Dacă nu există încredere sau este nemuțumit de serviciile prestate, clientul poate rezilia contractul cu avocatul său fără să-i ofere prea multe explicații. Ar putea exista situații în care clientul să nu achite serviciile prestate de către avocat sau să le achite parțial, deja depinde dacă avocatul consideră necesar să califice această muncă drept una pro bono sau nu. Vladislav Gribincea, președinte CRJM: Nu cred că între avocați și clienți apar deseori conflicte. Uneori au totuși loc neînțelegeri. De regulă, neînțelegerea clientului la sfârșitul procedurii este determinată de faptul că avocatul nu i-a explicat clar de la bun început care sunt potențialele soluții. Avocatul deseori este pus în impas de întârzierea cu care este plătit onorariul, atunci când plata este făcută post factum. Recomand întotdeauna tinerilor avocați să fie sinceri cu clienții săi și să îi factureze mai frecvent. Orice persoană acceptă mai ușor să plătească periodic 5 tranșe a câte o 100 de euro, decât o singură tranșă de 500 de euro. Veronica Pruteanu, avocat, Casa de avocatură ”Digore”: Conflictele dintre avocat și client apar, uneori, din cauza că clientul își creează impresia că avocatul său nu a depus diligențele necesare în vederea apărării lui. Adesea, clientul nu este bine informat despre ce acțiuni sunt întreprinse pe cauza sa, el vede doar rezultatul final fără a intra în subtilități cum au fost obținute aceste rezultate. Sau pot fi chiar și pentru neplata onorariului avocatului. Liliana Bânzari, avocat: Din varii motive. Informații neclare pentru client, domeniu necunoscut, vrea rezolvarea problemei sale într-un timp ireal de scurt. De-a lungul timpului am ajuns la concluzia că, atunci când volumul de informație este prea complex pentru client, e bine ca unele momente să i le prezint  în formă scrisă. Astfel, clientul va avea  posibilitatea să mai revadă argumentele, motivele pentru care e bine de procedat într-un fel anume. În așa mod, mă asigur și eu împotriva frazei  ”Da eu nu am știut de asta! Prima dată-mi spuneți!”. Irina Burac-Mihalachi, avocat: Cauza principală a conflictelor este neînțelegerea, dar și deseori nedorința de achitare a onorariului avocatului în termen și în volum deplin. Gheorghe Malic, avocat: ”Dacă există clienți ideali?”... Ei nu pot fi astfel, din definiție, aceasta fiind un oximoron, pentru că nu poate fi ideal un om cu probleme. Clienții noștri, apriori sunt oameni cu probleme, nu neaparat în sens vulgar. În caz contrar, ei nu vin la avocat și nu vor fi clienții avocaților! Doina Cazacu, avocat: Pot apărea din cauza lipsei de încredere reciprocă, lipsei de cunoștințe elementare ale clientului, astfel încât situația să-i pară de altă natură. Avocatul depune toată diligența unui bun profesionist, însă nu poate oferi garanții. Dumitru Sliusarenco, avocat, Promo-LEX: Lipsă suficientă de comunicare. Lipsa de înțelegere a rolului avocatului – noi nu suntem (cel puțin nu ar trebui să fim) oamenii care duc colete în instanță și nu rezolvăm întrebările ”altfel”. Olga Ojog, avocat: Din cauza neexplicării corecte și depline a regulilor de joc de la început de către avocat și cerințelor nespecifice muncii avocatului impuse de client. Întrebați dacă există clienți ideali, majoritatea avocaților au răspuns că ”nimeni nu este ideal”. Totuși, apărătorii n-au ezitat să spună cum arată, în viziunea lor, clientul ideal. Vladislav Gribincea: În viață nu există lucruri ideale. Toți avem neajunsuri. Totuși, eu prefer să lucrez cu clienții care înțeleg bine seriozitatea situației în care se află și eventualele riscuri, care pot lua o decizie fără a fi influențați de emoții, sunt onești și bine organizați. Sabina Cerbu: Haideți să pornim de la faptul că nimeni nu este ideal, nici avocații și nici clienții, dintr-un simplu motiv: fiecare dintre ei au așteptări diferite de pe pozițiile de pe care acționează. Momentul în care așteptările sunt clare și reale pentru fiecare parte, atunci nu se mai pune problema care dintre ei e mai ideal: avocatul sau clientul, toți sunt fericiți și asta contează cel mai mult. Alexandru Tănase: În lumea care ne înconjoară nu există nimic ideal, nici avocați și nici clienți. Toate sunt relative. Liliana Bânzari: Clienți ideali? Nu mi-am pus întrebarea niciodată în așa fel. Nici eu nu sunt ideală. Clienții noștri sunt oameni, cu durerile și problemele lor personale. Eu sunt conștientă de faptul că oamenii sunt diferiți. Diferiți prin educația pe care au primit-o, prin  mediul în care au trăit, prin nivelul de cultură și posibilitățile financiare și nu sunt în așteptarea clientului ideal. Vladislav Roșca, avocat, Casa de avocatură ”Efrim, Roșca și Asociații: Nu există nici clienți ideali și nici avocați ideali. Toți avem personalitate proprie și capricii sau neajunsuri. Veronica Pruteanu: Clienți ideali nu sunt, la fel cum nu sunt nici oameni ideali. Dar cu clienții responsabili este mai simplu să colaborezi. Doina Cazacu: Idealismul este o noțiune mai mult filozofică, decât reală. Nu cred că există clienți sau avocați ideali. Un client ar fi potrivit în cazul în care este deschis spre comunicare, nu ascunde detalii, este responsabil și nu amână întâlniri, și nu în ultimul rând, își onorează obligațiile de plată a onorariului. Dumitru Sliusarenco: Nu știu dacă există, probabil toți clienții mei sunt ideali, dacă m-au ales pe mine. Olga Ojog: Clienții ideali sunt cei care urmează sfaturile avocatului în timp și în totalitate, expun deplin informația despre dosar și nu ascund nimic, achită onorariul la timp și spun mulțumesc la primirea hotărârii. Irina Burac-Mihalachi: Sigur există. Clientul ideal este extrem de respectuos, politicos, gentil, care colaborează intens pe caz, oferă toate informațiile necesare și materialele disponibile, își onorează cu bună-credință obligațiunile financiare, nu te obosește cu apeluri inutile și întrebari absurde, cel cu care se păstrează o relație frumoasă peste ani. Mai jos, vedeți ce așteptări au avocații de la clienții lor. Viorica Grecu: Să respecte condițiile de colaborare asupra cărora am convenit. Să nu cedeze presiunii psihologice cauzate de obstacole, eșecuri temporare, de partea oponentă, de condițiile sistemului judiciar, departe de a fi unul desăvârșit. Să nu întreprindă acțiuni contrare contractului semnat. Să-și reevalueze periodic așteptările, în funcție de situația obiectivă a căii parcurse. Să înțeleagă, să conștientizeze că rezolvarea unei probleme juridice durează în timp și depinde de mulți oameni. Dumitru Sliusarenco: Să aibă răbdare, să nu ascundă informații importante pentru cauză și să nu sune la 12 noaptea sau 6 dimineața când are vreo idee nouă. Sabina Cerbu: Să fie sincer și să aibă încredere în avocatul său. Alexandru Tănase: Orice client este îndreptățit să aștepte și să primească servicii oneste și calitative. Important este ca avocatul sa nu recurgă niciodată la estimări irealiste, cu atât mai mult să nu facă promisiuni pe soluții de caz, acolo unde acestea nu depind nemijlocit de el. Așteptările irealiste atrag după sine dezamăgiri și  nemulțămiri. Din aceste considerente, la acest capitol este necesară o prudență rezonabilă. Liliana Bânzari: Voi da dovadă de ipocrizie dacă spun că nu am niciun fel de așteptări de la clienții mei. Corectitudinea, bunul simț nu trebuie să lipsească niciodată. Vladislav Gribincea: Sunt sigur că și avocații sunt oameni. Toți suntem diferiți, după cum sunt și așteptările. Sunt sigur că totuși fiecare avocat dorește clienți care să aibă deplină încredere în el și să își onoreze obligațiile contractuale la timp. Veronica Pruteanu: Un avocat așteaptă de la clientul său să fie receptiv la solicitările lui de a prezenta informații și acte relevante, să ofere cele mai mici detalii despre cauză, astfel încât să fie posibilă adoptarea celei mai bune strategii în apărarea sa. Irina Burac-Mihalachi: Să fie respectuos, de bună-credință, înțelegător, amabil, tacticos, să fie la curent cu realitățile vieții și problemele din sistem, pentru a nu a avea așteptări prea mari de la avocat, să nu fie corupt, de dorit să fie și inteligent. Gheorghe Malic: După mine, clientul are așteptări de la avocat. Ultimul ar trebuie să se conformeze în două limite: ori acceptă să acorde asistență, relativ așa cum are necesitate clientul, ori nu acceptă. Și în ambele cazuri avocatul nu prea are ce aștepta de la client.