Inspectoratul de Stat al Muncii va verifica 559 de companii în perioada lunilor ianuarie-aprilie 2018. Numărul întreprinderilor ce urmează a fi supuse controalelor este în creștere cu peste o sută, comparativ cu semestrul IV al anului 2017, când au fost verificate 438 de companii. Lista întreprinderilor ce vor fi verificate de către inspectorii de muncă, în primul trimestru al anului, poate fi accesată pe site-ul controale.gov.md. Atunci când efectuează controale la unități, angajații de la Inspectoratul de Stat al Muncii verifică anumite documente ce țin de relaţiile de muncă, organizarea activităţilor de protecţie şi prevenire, instruirea în domeniul securităţii si sănătăţii în muncă sau cerințele minime de securitate şi sănătate la locul de muncă. Mai exact, Inspectoratul de Stat al Muncii are elaborată o Listă de verificare a priorităţilor pe care inspectorii de muncă trebuie să le elucideze în cadrul vizitelor de control la unităţi/agenții economici. Mai multe informații despre controalele Inspectoratului de Stat al Muncii, citiți aici. Potrivit Legii privind Inspectoratul de Stat al Muncii, controalele se efectuează în conformitate cu Programul anual de activitate al ISM. De asemenea, controalele de fond şi cele tematice pot fi realizate şi la solicitarea angajatorului (persoanei care acţionează în numele acestuia), a salariatului sau a sindicatelor. Art. 113 din Lege prevede că la efectuarea controlului de stat asupra respectării actelor legislative şi a altor acte normative din domeniul muncii, securităţii şi sănătăţii în muncă, inspectorul de muncă verifică respectarea prevederilor legale referitoare la:
  • contractul individual de muncă şi contractul colectiv de muncă;
  • timpul de muncă şi timpul de odihnă;
  • retribuirea muncii;
  • normele de muncă;
  • garanţiile şi compensaţiile ce decurg din relaţiile de muncă;
  • disciplina muncii;
  • securitatea şi sănătatea în muncă;
  • particularităţile de reglementare a muncii unor categorii de salariaţi;
  • răspunderea materială potrivit legislaţiei muncii;
  • completarea, păstrarea şi evidenţa carnetului de muncă;
  • adaptarea rezonabilă a locului de muncă pentru persoanele cu dizabilităţi;
  • crearea sau rezervarea locurilor de muncă şi ocuparea/angajarea în muncă a persoanelor cu dizabilităţi în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
  • prezentarea în adresa agenţiilor teritoriale de ocupare a forţei de muncă, de către angajatori, a rapoartelor despre locurile create şi/sau rezervate în cadrul instituţiilor sale pentru persoanele cu dizabilităţi, precum şi despre ocuparea acestor locuri de către persoanele cu dizabilităţi, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.