Auditorii și entitățile auditului urmează a fi înregistrați în mod obligatoriu în Registrul public al auditorilor și Registrul public al entităților de audit, deținut de Consiliul de supraveghere publică a auditului. Acest lucru, însă, se va întâmpla abia de la 1 ianuarie 2019. Legea privind auditul situațiilor financiare a fost publicată astăzi în Monitorul Oficial. Documentul conține prevederi speciale referitoare la înregistrarea entităților de audit. Astfel, Consiliul va înregistra entitățile de audit, dacă la momentul înregistrării acestea îndeplinesc cumulativ următoarele condiții: au ca angajați nu mai puțin de doi auditori, peste 50 la sută din valoarea capitalului social al entităţii de audit aparţine auditorilor şi/sau entităţilor de audit rezidente sau nerezidente, administratorul entităţii de audit este auditor. De asemenea, entitățile trebuie să dispună de oficiu, fapt confirmat prin extrasul din Registrul bunurilor imobile sau contractul de leasing. Astfel, de la începutul anului viitor, actuala cerință de licențiere a activității de audit va fi anulată. Informația privind conținutul Registrelor nominalizate va fi extinsă. Expres va fi indicat numărul individual al auditorului și numărul individual al entității de audit, numele și prenumele acţionarilor (asociaţilor) şi cota pe care o deţin în capitalul social, precum și numele și prenumele membrilor organului executiv. De asemenea, se prevede plasarea pe pagina web a Consiliului a extraselor din Registrule publice corespunzătoare, precum și actualizarea informațiilor aferente. Noua lege conține prevederi noi referitoare la suspendarea activității auditorului și entității de audit, care exclud limita perioadei de suspendare. Astfel, activitatea auditorului se suspendă de Consiliul de supraveghere publică a auditului, dacă auditorul deţine o funcţie publică incompatibilă cu efectuarea auditului, depune o înștiințare de suspendare a activităţii din data depunerii sau o dată ulterioară sau este sancționat. De asemenea, legea prevede și sancțiuni:
  • avertisment scris;
  • mustrare;
  • declararea raportului auditorului ca necorespunzător cerințelor prezentei legi și standardelor de audit;
  • amendă de la 50 până la 150 unități convenționale, care se fac venit la bugetul Consiliului;
  • suspendarea activității pentru efectuarea auditului entității de audit sau a auditorului pe o perioadă cuprinsă între 1 și 3 ani;
  • retragerea certificatului de calificare a auditorului;
  • radierea entității de audit din Registrul public.
Conform noii legi, Registrul public al entităţilor de audit urmează să fie administrat de Consiliu în limba română, în formă electronică şi se actualizează în funcţie de modificările intervenite. În cazul încetării activităţii, entitatea de audit este radiată din Registru.