Ministerul Economiei și Infrastructurii propune că SA ”Moldtelecom” să fie scutită de plata dividendelor pentru anul de gestiune 2017. Potrivit unui proiect aflat în consultări publice, Agenţia Proprietăţii Publice va asigura adoptarea, în cadrul adunării generale a acţionarilor societăţii, a deciziei privind investirea profitului net în dezvoltarea producţiei, cu capitalizarea obligatorie a acestuia (majorarea capitalului social). Agenția deține şi administrează pachetul de acţiuni al statului în SA ”Moldtelecom”.
Autorii inițiativei susțin că analiza veniturilor din perioada anilor 2015-2017 indică o diminuare a cifrei de afaceri pe piaţa de telefonie fixă, fiind determinată de scăderea vânzărilor cu circa 11%.
Una dintre problemele majore, cu care se confruntă SA ”Moldtelecom”, ține de aplicarea tarifelor pentru telefonie fixă sub nivelul costurilor reale, fiind astfel generate cheltuieli neacoperite. Veniturile de la prestarea serviciilor de telefonie fixă acoperă doar 52,7 la sută din costurile suportate pentru furnizarea acestora.
Trendul de diminuare a serviciilor de telefonie fixă se menţine şi pe plan mondial. Acest fapt este determinat de migrarea rapidă a serviciilor voce de la reţelele de telefonie fixă, spre reţelele de telefonie mobilă, iar numărul abonaţilor este în scădere.
Traficul de interconectări fixe, pe parcursul ultimilor ani, de asemenea, înregistrează un trend de diminuare, care va persista şi în viitor.
În anul 2017 venitul tarifar aferent serviciului de telefonie fixă s-a diminuat cu circa 10%, iar a celui din interconectări – cu circa 8%.
Autorii proiectului susțin că pentru a asigura calitatea serviciilor de comunicaţii electronice prestate şi menţinerea poziţiei pe piaţă, SA ”Moldtelecom”, anual, trebuie să facă investiții în tehnologii de ultima generaţie, iar termenul de recuperare a acestora este de circa 5 – 8 ani. Astfel, scutirea SA ”Moldtelecom” de plata dividendelor aferente profitului net obţinut în anul 2017 va asigura posibilitatea majorării investiţiilor în dezvoltarea serviciilor prestate, menţinerea la un nivel înalt a calităţii serviciilor şi creşterea rentabilităţii activităţii desfăşurate.