Produsele pe care le procurăm pot avea anumite defecte sau, pur și simplu, nu mai corespund necesităților noastre. Cum trebuie să procedăm în aceste situații și care sunt drepturile noastre în calitate de consumatori? Potrivit Agenției pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței (APCSP), în cazul produselor fără defecte avem dreptul de a preschimba produsul cu unul similar sau de o calitate mai bună, cu achitarea diferenţei de preţ, dacă nu-l putem utiliza conform destinaţiei. Totodată, dacă produsul nu poate fi schimbat, consumatorul are dreptul să solicite să i se restituie banii. Produsul poate fi returnat dacă consumatorul se adrează în timp de 14 zile calendaristice din ziua cumpărării și are cu el bonul de casă. De asemenea, trebuie să prezinte produsul nefolosit, adică să nu fie purtat, să nu conţină defecte şi lovituri mecanice, să fie etichetat, iar starea bunului să-i permită vânzătorului o nouă comercializare. APCSP precizează, însă, că există o listă de produse nealimentare care nu pot fi înlocuite cu un produs similar. Este vorba despre:
  • articole de bijuterii (articole din metale prețioase, pietre scumpe);
  • lenjerie intima și lenjerie de pat;
  • articole de igienă individuală (periuțe de dinți, pieptene, pensete, aparate de ras electrice sau manuale);
  • articole de parfumerie și cosmetică;
  • mărfuri textile (țesături din bumbac, mătase, lână, panglici) etc.
În cazul în care produsul are defecte, consumatorul poate cere repararea gratuită a acestuia. Pe perioada reparaţiei produsului, comerciantul este obligat, în termen de 3 zile, să asigure în schimb consumatorul cu un produs funcţional. De exemplu, dacă s-a defectat maşina de spălat haine, în perioada în care se află la reparație trebuie înlocuită cu alta. În cazul produselor de dimensiuni mari, cheltuielile de transport sunt suportate de comerciant. Normele legale mai prevăd că reparaţia urmează a fi efectuată într-un termen util şi convenabil consumatorului. Acesta trebuie respectat, pentru că în caz contrar intervin penalităţi în favoarea consumatorului. Totodată, în cazul achiziționarii unui produs cu defecte clientul are dreptul să ceară înlocuirea acestuia cu unul similar, dar de calitate sau returnarea banilor achitați pentru acel bun.