Amazon devine cel mai valoros brand din lume, cu o valoare de 150,8 miliarde de dolari după o creştere de 42% în ultimul an, depăşind companiile Apple şi Google, potrivit raportului Brand Finance Global 500 2018, scrie zf.ro. De la un magazin online de cărţi, Amazon a devenit cea mai mare afacere online a lumii, devenind în ultimii ani atât un furnizor de infrastructură cloud cât şi un producător de electronice. Cel mai mare impuls al companiei a fost achiziţionarea lanţului Whole Foods pentru 13,7 miliarde de dolari, această tranzacţie plasând brandul şi în comerţul fizic. Economiile emergente din ţări precum Brazilia, Rusia, India sau China furnizează tot mai multe branduri în Global 500, însă niciun brand din Europa Centrală şi de Est. Deşi Apple îşi păstrează locul 2, cu valoarea de brand crescând la 146,3 miliarde dolari după un declin de 27% anul trecut, viitorul brandului nu arată grozav. Apple încă nu a reuşit să-şi diversifice oferta şi a devenit tot mai dependent de vânzările produsului său principal iPhone, responsabil pentru două treimi din veniturile totale. Vânzările de iPhone X din trimestrul IV 2017 au fost sub aşteptări, iar modelul se pare ca va fi abandonat la sfârşitul acestui an. Preţul ridicat descurajeză mulţi consumatori mai puţin fideli, care se îndreaptă spre modele similare dar mai ieftine de la competitori. Odată cu ridicarea unor branduri emergente precum Huawei, focusul Apple pe piaţa produselor de lux poate costa brandul pierderea unei cote de piaţă importante în piaţa mainstream, limitându-i potenţialul de creştere a valorii de brand. Google a coborât de pe prima pe a treia poziție, înregistrând o creștere mai lentă a valorii de brand cu 10%, până la 120,9 miliarde dolari. Publicitatea online pe Google a generat un trafic mai mare decât cel estimat, cu o creștere de 47% în trimestrul III 2017, contribuind la creșterea veniturilor – dar, pentru a concura cu cele mai valoroase branduri globale, o bună performanță financiară nu este totdeauna de ajuns. Google este un campion al serviciilor de căutare pe Internet, tehnologii de cloud și sisteme de operare mobile (OS) dar, asemenea Apple, concentrarea pe câteva sectoare îi limitează realizarea întregului potențial al brandului. Investițiile Google în mașini autonome și telefoane mobile nu se compară cu magnitudinea noilor businessuri ale Amazon. Pe de altă parte, achiziția anul trecut a unei echipe de 2.000 de specialiști în smartphone de la HTC pentru 1,1 miliarde dolari poate indica începutul unei creșteri mai expansive. Pentru prima oară de la inițierea studiului Brand Finance Global 500, branduri de tehnologie ocupă primele 5 locuri în clasament. Samsung (locul 4, cu 92,3 miliarde dolari) și Facebook (locul 5, cu 89,7 miliarde dolari) au înregistrat creșteri anuale impresionante, de 39% și respectiv 45%, întrecând AT&T (locul 6, cu 82,4 miliarde dolari).