Autor: Maxim Macovei, jurist, Casa de Avocatură ”Efrim, Roșca și Asociații” Analiza modelului de afaceri al “Uber” Analiza ce va urma este o sinteză a circumstanțelor prezentate în cadrul litigiului soluționat de Tribunalul din Londra (care va fi analizat în punctul III). În același timp, structura și modelul după care operează Uber este practic identic în majoritatea statelor în care își desfășoară activitatea. Din acest motiv, analiza este valabilă pentru Uber per ansamblu. Structura corporativă după care activează Uber în Marea Britanie, în special în Londra 20180301_093957 Fig. 2. Structura corporativă după care activează Uber în Marea Britanie, în special în Londra. UBER B.V. este înregistrată în Olanda și este fondator unic al companiilor Uber London Ltd. și Uber Ltd. De menționat că drepturile asupra aplicației sunt deținute de UBER B.V., contractele cu șoferii la fel sun încheiate din numele UBER B.V. Foarte interesantă este de fapt interacțiunea și rolul Uber London Ltd. Deși nu este în vreun raport juridic direct cu șoferii (de muncă sau prestării servicii), Uber London Ltd. îndeplinește de facto rolul unui manager, recrutează șoferi și duce evidența lucrului acestora. Ei bine, Uber ar spune al serviciilor prestate de aceștia. Curtea, la determinarea raporturilor juridice existente pentru a stabili cine totuși este angajatorul (dacă este vreun raport), a mers mai departe de angajamentele scrise (în formă electronică) și a analizat toate circumstanțele, inclusiv comportamentul părților. Atribuțiile fiecărei companii le puteți analiza în Fig.2. Structura raporturilor juridice între Șoferi și UBER B.V./Uber London Ltd 20180301_093916 Fig. 3. Structura raporturilor juridice între Șoferi și și UBER B.V./Uber London Ltd În Fig. 3 de mai sus este creionată structura raporturilor juridice create între Șoferi și UBER B.V./Uber London Ltd. Avem raportul Nr. 1 – pretinsul Contract de servicii încheiat între UBER B.V. și Șoferi. Atribuțiile părților sunt indicate pe scurt în imagine. Rolul UBER B.V., în acest raport, este de a colecta și procesa plățile în mare parte, de a crea traseele pentru curse și de a gestiona aplicația. În același timp, avem raportul Nr. 2 – creat din circumstanțele care există de facto. De altfel, șoferii Uber din Londra, pentru a se înregistra și a beneficia de posibilitățile platformei, urmau să prezinte fizic un set de acte în original, să privească o prezentare video care explică cum lucrează aplicația. La prezentare, șoferii primeau un pachet de bun venit, în care, sub forma unor sfaturi, erau înșirate de fapt cerințele și consecințele pentru neîndeplinirea unor obligații, modul de supraveghere managerială. De exemplu, în pachetul de bun venit (welcome packet) se conțin materiale pentru șoferii noi din partea Uber London Ltd, printre care: sfaturi de 5 stele, ce iubesc consumatorii (what riders like), ce caută Uber (what Uber looks for), în care este indicat că Uber urmărește ratingul șoferului, comentariile clientului și feedbackul clienților. Șoferul trebuie să fie mereu politicos, să aibă zero toleranță față de discriminare, să nu contacteze clienții după finalizarea transportării (unica excepție fiind cazului când clientul a uitat vreun bun în autovehicul), să nu ofere și să nu solicite date de contact de la consumatori. Chiar dacă sunt prezentate ca sfaturi, în Uber UK Partner Standards Advice, chiar pe prima pagină, este punctat expres că dacă șoferii nu vor ține cont de ele, iar acest fapt poate constitui temei de reziliere a acordului încheiat.  Șoferul care refuză trei curse, propuse la rând de aplicație, va fi deconectat automat de la aplicație timp de 10 minute, același lucru se va întâmpla și dacă șoferii vor amâna o cursă anterior acceptată (cu excepția unui motiv întemeiat). În interpretarea strictă, este adevărat că UBER B.V. nu indică șoferului direct ce drum ar trebui acesta să aleagă în timpul cursei, însă, de exemplu, în situația când UBER B.V. decide dacă consumatorului urmează să-i fie restituiți banii pentru un serviciu necalitativ, unul din criterii este că șoferul a deraiat de la calea setată de aplicație. Procedura de efectuare a comenzii prin aplicație 20180301_093839 Fig. 4. Reprezentarea schematică a procedurii și lanțului de raporturi la efectuarea comenzii prin aplicație În partea III vom vedea ce impact are modelul de afaceri Uber și circumstanțele descrise mai sus asupra calificării raporturilor de muncă și determinării faptului dacă Uber prestează sau nu servicii de transport. Prima partea a articolului o găsiți aici.