Una dintre cele mai mari probleme în ceea ce priveşte magazinele online este reprezentată de produsele contrafăcute. Având, de obicei, preţuri foarte mici, produsele contrafăcute atrag mulţi cumpărători care cred că achiziţionează un produs original la un preţ redus, dar care ajung, din păcate, victimele unei înşelătorii. Din acest motiv, Centrul European al Consumatorilor (European Consumer Centres Network – ECC-Net) a lansat o broşură prin care oferă consumatorilor câteva sfaturi utile despre cum pot fi evitate ţepele online, precum şi informaţii referitoare la riscurile la care se expun consumatorii când cumpără produse contrafăcute. Potrivit ECC-Net, achiziţionarea unor produse contrafăcute presupune anumite riscuri pe care mulţi consumatori nu le cunosc, şi anume:
  • calitatea unui produs contrafăcut nu este garantată – jucăriile, medicamentele sau cosmeticele pot conţine elemente ori ingrediente deosebit de periculoase pentru sănătatea şi siguranţa consumatorului;
  • autorităţile vamale pot confisca sau chiar distruge produsele contrafăcute – astfel, produsul pe care consumatorul l-a comandat şi pentru care deja a plătit nu va mai ajunge la destinaţie;
  • în cazul unei defecţiuni, consumatorul nu beneficiază de nicio garanţie, deoarece vânzătorul nu oferă garanţii pentru produse contrafăcute, nefiind producător autorizat.
Înainte de a face cumpărături online, ECC-Net sfătuieşte consumatorii să procedeze astfel:
  • să verifice datele de identificare a vânzătorului;
  • să consulte recenziile şi părerile altor consumatori care au cumpărat de la acel vânzător;
  • să verifice dacă site-ul vânzătorului este realizat de o marcă de încredere;
  • să citească drepturile consumatorilor afişate pe site;
  • să analizeze cu atenţie pozele şi preţul produselor;
  • să consulte site-ul producătorului original, pentru a verifica dacă vânzătorul este autorizat de acesta să comercializeze produsele respective;
  • să fie atenţi la produsele recondiţionate;
  • să folosească o metodă de plată sigură şi securizată.
Totuşi, dacă au cumpărat un produs contrafăcut, consumatorii au posibilitatea de a-şi recupera banii. În cazul în care produsul a fost confiscat la vamă, consumatorul poate să contacteze vânzătorul, să-i explice situaţia şi să ceară banii înapoi. Dacă plata a fost făcută prin transfer bancar, consumatorul trebuie să se adreseze băncii pentru a-şi recupera banii. În situaţia în care producătorul original cere despăgubiri, consumatorul ar trebui să explice faptul că a fost păcălit, deoarece a achiziţionat un produs contrafăcut, crezând că este cel original, şi să conteste cererea producătorului. Sursa: avocatnet.ro.