Cei mai mulți comercianți online de servicii de telefonie, internet sau de streaming audio-video utilizează practici înșelătoare și ar putea încălca legislația UE în materie de protecție a consumatorilor, avertizează Comisia Europeană, scrie profit.ro. Comisia Europeană și autoritățile naționale de protecție a consumatorilor au prezentat rezultatele unei acțiuni de verificare (screening) derulate simultan la nivelul întregii Uniuni, care a vizat 207 de website-uri ce furnizează servicii de telefonie fixă sau mobilă, de internet, precum și de streaming audio și video. Dintre cele aproape 210 de site-uri verificate, doar puțin peste 21% (44 de site-uri) au trecut primul test privind respectarea normelor UE în materie de protecție a consumatorilor, iar aproximativ 79% (163) au fost marcate pentru verificări suplimentare. ”Rezultatele verificărilor au arătat că este posibil ca 163 din aceste site-uri să se facă vinovate de încălcarea legislației UE în materie de protecție a consumatorilor. Printre problemele cel mai frecvent identificate se numără: promovarea unor pachete de servicii despre care se lasă impresia că ar fi gratuite sau disponibile la un preț redus când de fapt sunt incluse într-o oferă grupată, absența sistemelor de soluționare a litigiilor sau faptul că aceste site-uri pot să modifice în mod unilateral clauzele contractelor fără a-i informa pe consumatori și fără a le oferi acestora vreo explicație”, arată Comisia într-un comunicat. Astfel, în 50% dintre cazurile analizate, site-urile conțineau promoții la un pachet de servicii gratuite sau la preț redus, când de fapt era vorba doar de un serviciu oferit în cadrul unui pachet grupat. În 78,7% din cazuri, pe site-uri nu figura un link către pagina platformei UE de soluționare online a litigiilor, 40,6% din site-uri nu furnizau nicio descriere a unui sistem de soluționare a litigiilor, iar 31,9% puteau modifica unilateral clauzele contractului sau caracteristicile serviciului, fără să informeze consumatorii și fără să le ofere acestora posibilitatea de a anula contractul. De asemenea, 25,1% din site-uri nu ofereau informații clare sau veridice cu privire la mecanismele de compensare și rambursare disponibile în situația în care serviciul oferit nu este cel pentru care clientul a dat bani, în timp ce 21,7% nu ofereau informații clare și cuprinzătoare cu privire la reînnoirea automată a contractului.