Registrul garanțiilor reale mobiliare este o platformă unică de înregistrare, stocare şi verificare a oricăror drepturi de garanţie (gajul bunurilor mobile, leasingul financiar şi a altor drepturi de garanţie asupra bunurilor mobile) a căror înregistrare este stabilită prin lege, doar în format electronic. Potrivit proiectului Instrucţiunii cu privire la modul de evidenţă a obiectelor informaţionale ale Registrului garanţiilor reale mobiliare (SIA RG) , toate procedurile urmează a fi efectuate doar prin intermediul acestei platforme, cu excluderea totală a fluxurilor funcţionale pe hârtie. Pentru realizarea circulaţiei electronice a documentelor, participanţii la sistem pot executa următoarele acţiuni:
  • conectarea şi accesarea SIA RG;
  • solicitarea informaţiei cu referinţă la dreptul de garanție deja existent;
  • înregistrarea dreptului de garanţie asupra bunurilor mobile;
  • modificarea dreptului de garanţie asupra bunurilor mobile;
  • radierea dreptului de garanţie asupra bunurilor mobile;
  • recepţionarea documentelor/informațiilor electronice:
  • obţinerea extrasului din RG;
  • căutarea după debitor a bunului grevat cu drept de garanție.
Proiectul mai prevede că, administratorul posedă următoarele atribuţii:
  • înregistrarea utilizatorilor şi grupurilor de utilizatori;
  • atribuirea/ modificarea drepturilor utilizatorilor;
  • radierea utilizatorilor şi grupurilor de utilizatori din sistem;
  • arhivarea informaţiilor;
  • administrarea clasificatoarelor de sistem;
  • configurarea parametrilor auditului;
  • gestionarea logo-urilor de audit.
  • Documentul electronic prezentat în conformitate cu Instrucţiunea, autentificat cu semnătură electronică a persoanei autorizate se consideră autentic, original şi produce efecte juridice.
Copia documentului electronic constituie reprezentarea (redarea) documentului electronic aflat în statutul expediat, acceptat, respins şi arhivat, pe suport de hârtie, într-o formă perceptibilă. Copia documentului electronic se autentifică în modul stabilit de legislaţie pentru autentificarea copiilor documentelor pe suport de hârtie şi trebuie să conţină informaţia despre faptul că este copia documentului electronic. Participanţii la sistem sunt responsabili de corectitudinea, veridicitatea şi actualitatea informaţiei expediate prin intermediul SIA RG. În proiect se mai precizează că, în situaţiile excepţionale (de exemplu, lipsa energiei electrice, căderea infrastructurii de reţea, lipsa sau perturbări ale legăturilor Internet), expedierea şi recepţionarea documentelor electronice se va relua odată cu încetarea situaţiei excepţionale.