Societatea pe acțiuni ”Bucuria” a cerut instanței de judecată să recunoască denumirea comercială verbală ”Красная шапочка”/ ”Scufiţa Roşie”, executată cu caractere latine şi chirilice, ca fiind notorie pe teritoriul Republicii Moldova din 1 ianuarie 1991. De asemenea, a solicitat înregistrarea acesteia în Registrul mărcilor notorii al Republicii Moldova. Compania spune că produce bomboane cu această denumire mai mult de 50 de ani, mai exact din data de 27 aprilie 1964.

Totuși, în anul 2015, fabrica de cofetărie din Federația Rusă ” Красный Октябрь” a înaintat reclamații mai multor rețele de supermarket-uri din Republica Moldova prin care a solicitat interzicerea comercializării sau păstrării a produselor sub denumirea ”Красная шапочка”/ ”Scufiţa Roşie” ale altor producători decât “Красный Октябрь” ОАО și ”РотФронт” ОАО. Compania rusă este titulara mărcii și are drepturile de autor asupra etichetei în mai multe țări, inclusiv în Republica Moldova. Fabrica rusă mai atenționează că prin declararea mărcii ca notorie se va intenta la dreptul de proprietate al titularului mărcilor şi a drepturilor conferite de acest statut de titular. Prin urmare a cerut magistraților să respingă cererea SA ”Bucuria”.

Examinând dosarul, Curtea de Apel Chișinău a decis să admită cererea de chemare în judecată. Magistrații au recunoscut marca verbală ”Красная шапочка”/,,Scufița Roșie”, executată cu caractere latine și chirilice, ca fiind notorie pe teritoriul Republicii Moldova din 1 ianuarie 1991, pentru produsele din clasa 30 conform Clasificației Internaționale de produse și servicii ”produse cacao, produse de cofetărie, înghețată, gheață”. Astfel, aceasta urmează să fie inclusă în Registrul mărcilor notorii din țara noastră.

Judecătorii au specificat că au fost prezentate probe pertinente pentru a recunoaște notorietatea mărcii. Perioada de utilizare a acesteia pe teritoriul Republicii Moldova fiind confirmată prin documente oficiale, inclusiv acte tehnologice. De asemenea, s-a stabilit că marca are valoare comercială. Conform unei evaluări, în aprilie 2016, aceasta costa aproximativ 31 de mii de euro. Mai mult ca atât, circa 95 la sută dintre persoane cunosc denumirea comercială ”Красная шапочка”/ ”Scufiţa Roşie”. Conform deciziei intanței, judecătorii afirmă că este dovedită utilizarea intensivă de către SA ”Bucuria” pe teritoriul Republicii Moldovei a mărcii ”Красная шапочка”/ ”Scufiţa Roşie” în activitatea sa. La data de la care se solicită recunoașterea notorietății mărcii, 1 ianuarie 1991, marca era deja cunoscută pe larg de consumatorii autohtoni.

Decizia Curții de Apel poate fi atacată cu recurs la Curtea Supremă de Justiție. Potrivit informațiilor publicate pe site-ul Agenției de Stat pentru Proprietatea Intelectuală, în Republica Moldova sunt înregistrate 31 de mărci notorii.