Telefonul mobil a devenit un accesoriu indispensabil pentru majoritatea dintre noi. Acesta nu mai este demult utilizat strict pentru efectuarea apelurilor, fiind frecvent utilizat pentru realizarea fotografiilor, navigarea pe internet sau alte funcții disponibile.

Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței (APCSP) susține că pe parcursul acestui an a recepționat aproape 90 de petiții în care consumatorii s-au plâns de încălcarea drepturilor la achiziționarea sau repararea telefoanelor. Așa că, Agenția a elaborate un set de reguli de care trebuie să ținem cont atunci când urmează să cumpărăm sau să reparăm un telefon.

Mai exact, APCSP ne îndeamnă să verificăm atent funcționalitatea produsului înainte de a-l achiziționa. Totodată, vânzătorul este obligat să elibereze consumatorului la comercializarea telefonului mobil toate documentele necesare şi anume: instrucţiunea de utilizare sau cartea tehnică şi certificat de garanţie (în limba română, chiar dacă produsele sunt de import), să ofere un document care confirmă faptul efectuării cumpărăturii cu indicarea datei, denumirii agentului economic, denumirii produsului şi costul lui.

De asemenea, ”cumpărătorii trebuie să fie precauți la promoțiile și ofertele speciale ale magazinelor și nu trebuie să se lase influenţaţi de ambalaj și publicitate, deoarece acestea nu sunt întotdeauna reale sau pot ascunde anumite defecțiuni”. Dacă după achiziționare constatați că produsul nu corespunde criteriilor de calitate puteți reveni la agentul economic de la care l-ați cumpărat și să solicitați înlocuirea acestuia sau restituirea contravalorii. Citiţi cu atenţie documentele care vi se oferă pentru semnat, pentru a nu fi duşi în eroare. Dacă v-aţi dat acordul pentru remedierea gratuită a deficienţelor în cadrul, perioadei de garanţie, fiţi atenţi ca termenul stabilit de vânzător să nu fie mai mare, decât cel stabilit în Legea privind protecţia consumatorului și care este de 14 zile calendaristice.

Înainte să oferiţi telefonul pentru reparaţie, cereţi vânzătorului ca în prezenţa dumneavoastră să se facă un act de constatare în care să se menționeze că telefonul nu are deficienţe mecanice etc. Prejudiciul moral cauzat consumatorului de către producător, vânzător, prestator prin încălcarea drepturilor lui prevăzute de lege, precum şi de alte acte normative se repară în mărimea stabilită de instanţa judecătorească. Este important, însă, de precizat că vânzătorul /prestatorul este în drept să refuze satisfacerea pretenţiilor consumatorului în cazul în care va prezenta dovezi (în baza expertizei efectuate din contul său, iar consumatorul este în drept să participe la expertiză personal sau prin reprezentanţii săi), în termen de 14 zile calendaristice de la data depunerii reclamaţiei, că deficienţele produselor au apărut ca urmare a nerespectării de către consumator a instrucţiunilor de manipulare, instalare, utilizare sau a nerespectării regulilor de transportare şi păstrare prevăzute în documentaţia de însoţire a produselor.