Experții anticorupție susțin că propunerea unor deputați de prelungire a activității de întreprinzător în baza patentei creează precondiții pentru comiterea actelor de corupție și evaziune fiscală.

În raportul întocmit după analizarea inițiativei legislative se menționează că amendamentele la Legea cu privire la patenta de întreprinzător au avut drept scop prelungirea dreptului de a desfășura comerțul cu amănuntul în baza patentei de întreprinzător, pe un termen de până la data de 31 decembrie 2018. Acest fapt a servit ca o perioadă de tranziție pentru a trece la o altă formă de organizare a activității.

Experții susțin că prin modificarea propusă, de a prelungi termenul cu încă cinci ani, se încalcă principiul predictibilităţii normelor juridice. Mai exact,  subiecţii vizaţi nu vor avea o certitudine în privința termenului limită de activitate în bază de patentă.

În acest fel, scopul iniţial de stabilire a unui termen limită îşi pierde din semnificaţie, iar subiecţii vizaţi nu vor întreprinde în perioada acordată de legiuitor nicio acţiune în vederea trecerii la o altă formă organizatorico-juridică.

Angajații Centrului Național Anticorupție cred că succedarea prelungirilor termenului invocat va inhiba iniţiativa titularilor de patentă de a se organiza în întreprinderi mici şi mijlocii, ceea ce poate duce la perpetuarea situaţiei existente, fapt ce poate afecta interesul public. Pericolul acestui factor constă în faptul că acesta generează sentimente de nedreptate în societate şi creează dubii în privinţa credibilităţii şi imparţialităţii politicienilor.

De asemenea, un argument în defavoarea prelungirii termenului respectiv cu încă cinci ani pentru a comercializa bunuri cu amănuntul servesc prevederile Legii cu privire la patenta de întreprinzător, potrivit cărora ”desfăşurarea activităţii de întreprinzător în baza patentei nu impune înregistrarea de stat a titularului acesteia şi primirea licenţei. Asupra titularului patentei nu se extind cerinţele privind prezentarea dărilor de seamă financiare şi statistice, ţinerea evidenţei contabile şi financiare, efectuarea operaţiilor de casă şi decontărilor, precum şi prevederile art.90 din Codul fiscal”.

În acest context, prelungirea termenului de desfășurare a activității de comerț cu amănuntul în baza patentei de întreprinzător prezintă un factor de risc manifestat prin insuficiența mecanismelor juridice de control și supraveghere (evidența și controlul activității acestora din partea instituțiilor statului, având în vedere lipsa mașinilor de casă și control), fapt care va aduce prejudicii economiei Republicii Moldova, sub aspectul desfășurării activității respective în baza patentei în regim preferențial (facilități fiscale, neprezentarea dărilor de seamă financiare, fără evidență contabilă) care, pe cale de consecință, va afecta interesul public.

Mai mult decât atât, prevederile propuse contravin principiilor concurenței loiale (față de agenții economici care desfășoară activitate de întreprinzător sub alte forme organizatorico-juridice) și protecției drepturilor consumatorilor (incertitudinea calității mărfurilor comercializate).

Prin urmare, prelungirea acestor genuri de activitate în bază de patentă cu încă cinci ani, ceează precondiții de a comite acte de corupție prin neprezentarea actelor de proveniență pentru mărfurile comercializate, determinarea abuzivă a calității corespunzătoare a mărfii comercializate, precum și a evaziunilor fiscale din considerentul lipsei mașinilor de casă și control.

În consecință, după esența sa economică, desfășurarea unor genuri de activitate în baza patentei de întreprinzător are un efect nociv pentru economia națională, întrucât stimulentele oferite de stat prin sistemul de patente nu își au efectul scontat și nu creează valoare adăugată pentru economie.