Cât de des ai pornit în călătorie, iar totul a fost dat peste cap din motiv că a întârziat avionul? Un stres nebun, o mulțime de oportunități pierdute, cu siguranță crezi că vei sta doar pe ace și nu mai știi din ce capăt să începi a rezolva problemele. Da, zborurile întârziate sunt un lucru des întâlnit, mai ales că puține companii anunță în timp util ce zboruri sunt anulate. Noi suntem aici, pentru a te informa despre drepturile pasagerilor aerieni și a te ajuta să-ți ceri compensația. Când vei termina de citit, vei sta mult mai liniștit, chiar dacă s-a anulat un zbor important.  

Ce prevede legislația europeană

Conform Convenției de la Montreal și Regulamentului CE 261/2004, orice pasager are dreptul la o compensație fixă, în sumă de 250€, 400€ sau 600€, în cazul curselor avia anulate, refuzurilor la îmbarcarea în avion sau zborurilor întârziate. Valoarea compensației nu este legată de tariful pentru bilet, ci se calculează în conformitate cu distanța zborului și timpul de reținere a avionului la destinație.

Ce trebuie să faci dacă zborul este amânat?

Prezintă cartea de îmbarcare sau alte documente despre călătorie.

La efectuarea check-in-ului ai obținut cartea de îmbarcare, unde este indicat codul rezervării călătoriei tale. În cazul în care nu o ai la îndemână, poți prezenta un oricare alt document legat de zbor, pe care este indicat acest cod.

Interesează-te de ce întârzie zborul

Informațiile legate de motivul întârzierii sunt importante pentru a vedea dacă compania aeriană se face sau nu vinovată de reținerea cursei, în momentul în care decizi să plasezi sau nu o reclamație de întârziere a avionului. 

Ține cont de ora la care a ajuns avionul

Aceasta este ora când ușile avionului sunt deschise și pasagerii pot coborî. Dacă sunt mai mult de trei ore, ai dreptul să soliciți despăgubiri în caz de întârziere a avionului.

Trebuie să primești mâncare și băuturi răcoritoare

Compania aeriană este obligată să-ți ofere mâncare și băuturi răcoritoare, dacă zborul s-a reținut mai mult decât este convenit. 

Nu te lăsa ademenit de propunerile companiei aeriene

S-ar putea să ai multe oferte, cum ar fi vouchere de călătorii sau alte lucruri gratis, dar care, dacă le accepți, te pot lăsa fără dreptul la o compensație. 

Poți alege să ți se ramburseze biletul

Dacă au trecut mai mult de cinci ore, ai ocazia să alegi dacă vrei sau nu să continui călătoria. Dacă ai decis că nu mai are rost să zbori, compania aeriană este obligată să-ți ramburseze valoarea biletului și să-ți ofere unul pentru retur (în cazul zborurilor cu escală), complet gratis.

Solicită o cameră de hotel

Dacă ești nevoit să aștepți următorul zbor până ziua următoare, compania aeriană trebuie să acopere costurile pentru cazare și cheltuielile de transport, tur-retur din cont propriu. 

Cere rambursarea cheltuielilor suplimentare

Ai pierdut o zi de cazare plătită sau un automobil deja închiriat? Nu e problemă, atât timp cât poți demonstra cheltuielile pe care le-ai suportat, compania aeriană trebuie să-ți ofere despăgubiri. 

Verifică dacă în cazul zborului dat poți obține o compensare

Nu e obligatoriu să pierzi timp pentru a verifica ce compensații pentru zboruri perturbate există și de ce fel de compensație poți beneficia chiar tu. Nu trebuie să achiți nimănui nimic, până la urmă, nu vrei să mai pierzi bani, ci să-ți recuperezi cheltuielile deja efectuate. Adresează-te la o echipă de profesioniști - cei de la AirAdvisor te vor ajuta, fără plată, să verifici potențiala despăgubire.

Cât de mulți bani poți primi pentru o cursă avia întârziată

În cazul reținerii cursei cu mai mult de trei ore, ai dreptul la solicitarea unei despăgubiri pentru întârziere zbor. Excepție sunt doar cazurile când aceasta s-a întâmplat din motivul unor situații neprevăzute, cum ar fi cauzele climaterice. 

  • 250 €: curse mai scurte de 1500 km;

  • 400 €: curse mai lungi de 1500 km, în limitele UE;

  • 400 €: curse cu distanța între 1500 - 3500 km, din sau către un aeroport din afara UE;

  • 600 €: toate celelalte cazuri.

Pe viitor, cu siguranță nu te vei mai panica în caz de întârziere de avion. Rămâi informat și apără-ți drepturile!

P.