Operațiunile de ajustare a valorii contractului de achiziţii publice se vor efectua cel mult o dată pe parcursul unui an bugetar. Prevederea este inclusă în Regulamentul privind ajustarea periodică a valorii contractelor de achiziţii publice cu executare continuă, încheiate pe un termen mai mare de un an, care urmează să fie astăzi examinat de Guvern.

Astfel, ajustarea se va face la începutul anului bugetar, după publicarea datelor statistice privind indicele inflației sau deflației pe anul precedent, inclusiv la contractele care au fost încheiate pe parcursul anului precedent şi se află în proces de executare mai puțin de un an. Resursele financiare alocate şi executate în modul corespunzător în primul an bugetar de gestiune a contractului de achiziţii publice nu sunt susceptibile ajustării

Ajustarea valorii contractului de achiziţii publice poate fi solicitată în scris de către operatorul economic sau de către autoritatea contractantă, din proprie iniţiativă sau la propunerea organului abilitat prin lege cu funcția de control.

Ajustarea valorii contractului de achiziţii publice se efectuează în condițiile întrunirii cumulative a următoarelor cerinţe:

  • contractul de achiziţii publice de bunuri, lucrări sau servicii cu executare continuă este încheiat pe un termen mai mare de un an;
  • partea contractantă care a depus solicitarea de ajustare a valorii contractului şi-a îndeplinit angajamentele contractuale;
  • solicitarea nu depășește 60 de zile de la data publicării datelor statistice privind indicele inflației sau deflației pe anul precedent.

Partea contractantă pe adresa căreia a parvenit solicitarea de ajustare a valorii contractului are obligaţia să se expună, în formă scrisă, pe marginea acesteia în termen de 20 de zile de la data depunerii. În procesul de examinare a solicitării, autoritatea contractantă este în drept să invite experţi în domeniu, care vor prezenta rapoarte în scris și/sau verbale în ședința de examinare a solicitării.

Acceptarea solicitării presupune întocmirea unui acord adițional la contractul de achiziţii publice, semnat de autoritatea contractantă și operatorul economic. Darea de seamă se publică în Buletinul achizițiilor publice nu mai târziu de data încheierii acordului adițional.

Acordul adițional se înregistrează de către autoritatea contractantă, care gestionează mijloacele financiare prin intermediul sistemului trezorerial, la una dintre trezoreriile regionale ale Ministerului Finanțelor. Acordurile adiţionale care nu au fost înregistrate în modul stabilit nu au putere juridică.