AmCham Moldova a elaborat o solicitare în adresa Ministerului Finanțelor prin care solicită clarificarea momentelor ce ține de modul de aplicare a prevederilor Codului fiscal și a Legii Contabilității și raportării financiare în ceea ce ține de documentarea unor tranzacții prin intermediul facturilor fiscale, și anume:

  • Documentul de însoțire în cadrul comerțului electronic
  • Modificările operate la art. 102 alin.(12) din Codul fiscal și răspunsul nr.28.21.67 din BGPF
  • Perioada de declarare a facturii fiscale în Anexa 2 de către cumpărător, dacă factura vizează cazuri specificate în art. 102 alin.(12) din Codul fiscal
  • Modificările operate la art. 117 alin.(3) și art. 1171 alin.(14) din Codul fiscal.

În conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului Nr.931 din 08.12.2011, cu privire la desfășurarea comerțului cu amănuntul, magazin on-line (virtual) se atribuie, conform caracteristicelor sale, în categoria unităților comerciale cu amănuntul. Conform art. 117 alin. (3) din Codul fiscal, pentru vânzarea cu amănuntul şi prestările de servicii în locurile special amenajate şi în cadrul comerţului electronic, cu plata în numerar şi/sau prin intermediul instrumentelor de plată fără numerar, eliberarea facturii fiscale nu este obligatorie (cu excepţia cazurilor când este solicitată de cumpărător, dar nu mai târziu de ultima zi a lunii în care a avut loc livrarea), dacă sunt respectate condițiile specificate în alineatul dat.

Astfel, la efectuarea livrărilor prin intermediul magazinului on-line, în condițiile stabilite în art. 117 alin. (3) din Codul fiscal, eliberarea facturii fiscale nu este obligatorie.

AmCham susține că apare o situație dificilă în ceea ce ține de transportarea ulterioară a mărfurilor pentru care nu s-a emis factura fiscală, dat fiind faptul că, în conformitate cu art.12 alin.(1) lit.c) din Legea contabilității și raportării financiare nr.287/2017, documentele primare cu regim special se întocmesc conform formularelor tipizate și se utilizează, inclusiv, în cazul transportării activelor în afara entităţii fără transmiterea dreptului de proprietate. Aceeași lege prevede în alin.(2) al aceluiași articol că modul privind editarea, eliberarea, procurarea, păstrarea, evidenţa şi utilizarea formularelor tipizate de documente primare cu regim special, precum și nomenclatorul acestora se stabilesc de către Guvern. Totodată, Legea prevede la art.11 alin.(4) că entitatea utilizează formulare tipizate de documente primare aprobate de Ministerul Finanţelor și alte autorități publice sau poate elabora și utiliza formulare de documente primare, aprobate de conducerea acesteia, cu respectarea prevederilor alin. (7) și (8) din aceeași Lege. 

Nomenclatorul menționat s-a aprobat prin Hotărârea Guvernului cu privire la executarea Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr.406-II din 23 decembrie 1997 nr.294/1998. Potrivit Anexei nr.1 la Hotărârea de Guvern menționată, conform Legii contabilității, formulare de documente primare cu regim special ale Ministerului Finanțelor, care ar fi relevante situației examinate ar fi factura fiscală și avizul de însoțire a mărfurilor. 

Totuși, potrivit prevederilor pct.2 din Dispoziții privind modul de operare cu formularul tipizat de document primar cu regim special ”Aviz de însoţire a mărfii”, aprobată prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.65/2019 şi a Dispoziţiilor privind modul de operare cu formularul tipizat de document primar cu regim special ”Aviz de însoţire a mărfii”, documentul în cauză se eliberează pentru însoţirea mărfurilor, pe timpul transportării lor, cu eliberarea ulterioară a facturii fiscale ce certifică transmiterea dreptului de proprietate, în baza avizelor emise pe parcursul perioadei fiscale (luna calendaristică) în care au fost emise avizele respective. Totodată, avizul de însoţire a mărfii poate fi eliberat și în cadrul transportării mărfurilor în afara entităţii (fără transmiterea dreptului de proprietate la prelucrare şi de la prelucrare, la păstrare, la expertiză etc.) cu eliberarea ulterioară a facturii fiscale (întreb 38.1 din BGPF). 

Respectiv, în ambele cazuri, este nevoie de eliberarea unei facturi fiscale, ceea ce face posibilitatea de a nu o elibera în cadrul comerțului electronic a acesteia una absolut neaplicabilă. 

Totodată, în cazul în care printr-un act normativ prin care se aprobă formulare tipizate de documente primare se specifică că acestea nu se aplică în cazul comerțului electronic, în baza art.11 alin.(4) din Legea contabilității și raportării financiare, agentul economic va putea utiliza pentru confirmarea tranzacțiilor economice documente proprii, cu respectarea cerințelor de elemente obligatorii, specificate în același articol a Legii. 

În acest context,  AmCham solicită respectuos ca instituțiile statului să se expună pe speța dată în vederea în care s-ar putea realiza comerțul electronic fără impedimente suplimentare ce țin de eliberarea unei facturi fiscale, a cărei principală problemă constă în necesitatea primirii acesteia de către contraparte. În cazul dat, AmCham consideră drept cea mai rapidă și eficientă soluție de a merge pe logica expusă mai sus, prin specificarea unei derogări exprese la pct. 3 din Anexa 2 la Ordinul Ministerului Finanțelor nr.118/2017 privind faptul că prevederile punctului 3) ”Transportarea activelor în cadrul entităţii dezintegrate din punct de vedere teritorial şi în afara entităţii fără transmiterea dreptului de proprietate” nu se aplică în cazul comerțului electronic. 

Mai multe detalii vedeți aici.