Avocații și judecătorii Colegiului civil al Curții de Apel Chișinău și-au dat întâlnire la un dialog interprofesional pentru a discuta dificultățile sistemice din cadrul examinării proceselor judiciare civile la CA Chișinău.

Cea mai discutată îngrijorare reciprocă se referă la timpul excesiv de așteptare a ședințelor în sălile de judecată la Curtea de Apel Chișinău. Judecătorii și avocații au identificat mai multe motive care provoacă întârzierile. Pe de o parte, judecătorii au menționat despre complexitățile administrative care nu permit să răspundă în termenul dorit la volumul înalt de muncă, despre incoerența în disciplina procesuală manifestată de participanții la procese și de avocați, de confuzii create prin abordări diferite din partea avocaților în ceea ce privește scopul și obiectivele instanței de apel, respectiv, a timpului care poate fi realmente alocat pentru dezbatere și pledare în susținerea cererilor de apel. Judecătorii au atenționat despre cazuri sistemice de abuzuri la amânarea ședințelor de judecată, unele din ele, fiind folosite de avocați sub formă de tertipuri, însă cu scop evident de tergiversare sau cu lipsă de considerare față de impactul pe care il produc acestea asupra exercitării întregului proces de înfăptuire a actului de justiție.

Pe de altă parte, avocații au semnalat necesitatea stridentă a unei practici unitare de comunicare a actelor de procedură, a excluderii dificultăților în comunicarea cu funcționarii instanței care îndeplinesc atribuții procedurale și ar putea acorda mai mult suport avocaților, prin ce ar contribui împreună la desfăşurarea eficientă a procesului de judecată. Avocații au explicat că unele din propriile abordări în procesele judiciare pot fi justificate și prin interdependența poziției avocatului și clientului său.

Avocații și-au exprimat nemulțumirile cu referire la limitarea timpului alocat pentru pledoarii în instanța de apel, în același timp, au fost de acord că este necesară moderarea prezentării acestora. Apărătorii au acceptat necesitatea de asumare a responsabilității anexării dovezii la demersurile de amânare a ședințelor de judecată și au tras concluzii că pentru comunicarea eficientă cu instanța intervine propria responsabilitate să indice corect și să actualizeze, după caz, datele de contact inclusiv a adresei e-mail. A fost scoasă la lumină problema neactualizării informației în Registrul avocaților pe site-ul Ministerului Justiției, de care se conduc funcționarii instanței de apel la identificarea modalității de contactare a avocatului.

Un loc însemnat în cadrul discuțiilor a fost acordat subiectului recuzărilor aplicate de avocați, iar în cazuri frecvente, utilizate sub formă de tertipuri procesuale. Judecătorii nu au considerat injuste cererile de recuzare, fiind un drept procesual în cadrul legal, însă au dezapreciat folosirea acestor acțiuni procedurale repetitive, nepotrivite. Participanții la întâlnire au discutat delimitări de eficiență între oportunitatea procesuală de aplicare a actului de recuzare, în cazul dezacordului cu comportamentul judecătorului, și a celei de sesizare disciplinară în privința judecătorului cu un comportament neprocesual – acțiuni ireproșabile avocatului, în cazul întrebuințării cu dibăcie și corectitudine a unor astfel de demersuri.

În așa mod, abuzurile de drepturi procedurale admise de participanții la proces au constituit cea mai mare parte a întâlnirii, în rezultatul căreia vor fi propuse recomandări pentru îmbunățirea practicii judiciare de examinare a cauzelor în faza de apel și de îmbunătățire a prestației avocaților în această instanță. Judecătorii și avocații, participanți la întâlnire, au fost de acord cu necesitatea continuării dialogului interprofesional pentru identificarea soluțiilor și întreprinderea acțiunilor reciproce în scop de îmbunătățire a actului de justiție.

Sursa: juridicemoldova.md