O companie riscă amendă pentru încălcarea legislației cu privire la publicitate. Agentul economic a reprodus color imaginea bancnotei naţionale cu valoarea nominală de 500 lei pe partea verso a pliantelor distribuite locuitorilor Capitalei, în scop publicitar.

Încălcarea a fost depistată de un agent constatator care a remis cauza spre examinare către instanța de fond, sub aspectul săvârșirii contravenției prevăzute de art. 364, alin. (6) din Codul Contravențional – ”Prezentarea, producerea ori difuzarea publicităţii neoneste, neautentice, amorale, sexiste sau a oricărei alte publicităţi ce contravine legii de către agenţii de publicitate”.

Prima instanță a decis încetarea procesului contravențional împotriva companiei pe motiv că lipsește fapta contravențională. Ulterior, a fost admis recursul reprezentantului agentului constatator, casată hotărârea și remisă cauza la  rejudecare, însă instanța de fond a decis, ca și prima dată, încetarea procesului contravențional împotriva companiei, pe motiv că lipsește fapta contravențională.

Instanța a indicat că agentul constatator nu a anexat la materialele procesului contravenţional nici o probă care ar confirma faptul că pliantul aparţine companiei şi a fost produs de aceasta, și nici probe ce ar confirma circumstanţele referitor la provenienţa pliantului, de la cine a fost ridicată sau alte circumstanţe ce ar demonstra că anume compania vizată a distribuit acest material publicitar.

Reprezentantul agentului constatator a depus din nou recurs, care a fost admis de instanța de apel.

Magistrații de la apel au indicat că în urma expertizării materialului publicitar expus în pliantul companiei s-a constatat faptul reproducerii monedei naţionale a Republicii Moldova. În conţinutul pliantului s-au difuzat informaţii publicitare despre serviciile prestate de companie, iar pe partea verso a fost reprodusă color imaginea bancnotei naţionale cu valoarea nominală de 500 lei, denaturată prin modificarea unui simbol şi adăugarea unui text publicitar. Flayerul respectiv, pe lângă elementele constitutive ale bancnotei naţionale, conţinea și trimitere la pagina web a companiei.

Instanța de apel a stabilit că, la judecarea cauzei contravenționale, instanța de fond nu a dat o apreciere cuvenită probelor administrate la dosar, greșit concluzionându-se lipsa probelor ce ar confirma învinuirea adusă companiei.

Magistrații au remis cauza spre o nouă rejudecare de către instanța de fond, în alt complet de judecată, notând că nu a fost soluționat fondului cauzei și instanța de fond urmează să înlăture erorile constatate.

Potrivit art. 59 alin. (3) din Legea cu privire la Banca Naţională a Moldovei, orice reproducere color a bancnotelor şi a monedelor metalice, cu dimensiunea de la ⅔ la 4/3 parţială sau integrală, în scop publicitar, de informare sau în alte scopuri comerciale este interzisă.

De asemenea, utilizarea semnelor monedei naţionale în scop publicitar reprezintă o încălcare a art. 11 alin. (1), lit. c) din Legea cu privire la publicitate, iar alin. (2) al aceluiași articol interzice publicitatea amorală.

Dacă va fi găsită vinovată de încălcarea legislației publicitare, conform articolului indicat de agentul constatator, compania riscă amendă de la 12 mii la 15 mii de lei.