Din cauza pandemiei avocații își vor revizui prioritățile și vor înțelege mai bine de ce instrumente au cu adevărat nevoie pentru a fi eficienți. De altfel unii cred că e timpul pentru o dezbatere mai largă în privința digitalizării activității de avocat.   

Ce a învățat avocatura de pe urma pandemiei. Pot fi prestate servicii juridice de la distanță? Am adresat aceste întrebări mai multor avocați din țara noastră. Iată ce ne-au răspuns:

Oleg Efrim, Managing Partner la EFRIM ROŞCA Asociații: Indiscutabil, avem posibilitatea să reflectăm la chestii la care nu ne-am fi gândit dacă nu era această criză. Vedem exact de ce instrumente și resurse avem nevoie pentru a fi eficienți și la care putem renunța. În consultanță, serviciile în mare parte se prestează la distanță. Altceva că tradițional veneam la birou. Acum, sigur, multă lumea își va revedea gândurile despre birouri. Foarte multă lume a rămas surprinsă cât de comod este să folosești tehnologia în prestarea serviciilor și sunt sigur, că vom fi mult mai prietenoși cu tehnologia după această pandemie.

Vlad Roșca, Partner la EFRIM ROŞCA Asociații: Pentru noi acest lucru nu este ceva nou. În mare parte serviciile corporative se prestau și până la criza la distanță. Nou, este încercarea instanțelor de a trece mai multe litigii la procedura scrisă.

Roger Gladei, Managing Partner la Gladei & Partners: Probabil, prima lecție trebuie să fie că avocații nu sunt războinici, trimiși de clienți să zdrobească dușmanul în instanță, by hook or by crook. Așa cum medicul nu este chemat să taie și să arunce, la fel și avocatul post-covid va ajuta clientul să detecteze problema și să aleagă tratamentul corect (sau, după caz, vaccinul). Da, se cere un pic de smerenie și spirit de altruism, cine nu prea le are poate merge în politică sau face justiție la televizor.

La distanță se practică în primul rând consilierea juridică, în multe proiecte transfrontaliere în ultimii ani nu am văzut în față clienții sau colegii din firmele juridice din Occident. E în regulă să primești la miez de noapte un email de la colegul din DC (la ei e amiază abia), pe care nici măcar nu îl cunoști și care să-ți scrie familiar Hi Roger, îmi trebuie asta și asta, până mâine seara. Impertinență totală, vor spune cei care nu cunosc cum funcționează avocatura, acolo dar și aici.

Cred că și reprezentarea judiciară încet-încet trece pe online. Formalismul și solemnitatea excesivă poate fac bine la oficierea căsătoriei sau a slujbei bisericești, dar când vine vorba despre un proces intelectual în față ies argumentele, care pot fi transmise și în scris. 

Viorel Berliba, Biroul asociat de avocați ”Berliba, Ungurean și Partenerii”: Nu considerăm că multe a învățat anume avocatura, luată în ansamblu, de pe urma pandemiei. Cel puțin se atestă acest fapt la momentul actual. Poate în viitor lucrurile se vor schimba spre bine. Probabil, mai mult au învățat avocații luați în mod individual, precum și unele birouri asociate de avocați. Este necesară o muncă suplimentară în acest ultim domeniu. Deși este posibil de a fi prestate servicii juridice la distanță, în viziunea noastră, în Republica Moldova, la nivelul avocaturii, este mult de muncit la acest aspect. Este posibil și necesar de apelat inclusiv la practica multor state străine, care implementează cu succes serviciile juridice la distanță.

Vadim Vieru, avocat: Încă învățăm. Învățăm să lucrăm de la distanță, să ne instruim la distanță. Cu prestarea serviciilor juridice la distanță este mai complicat. Aici ar trebui să dezvoltăm urgent e-justiția și să începem să implementăm sistematic instrumente web pentru ședințe de judecată, audieri, depunere de cereri, etc.

Elena Garaz, Cabinetul Avocatei ”Elena Garaz”: Servicii de consultanță pentru companii au fost și sunt prestate în mare parte prin corespondență electronică. Aici mari modificări sau incomodități nu au survenit. Iată lucrul cu instanțele este în blocaj practic complet, datorită suspendării termenelor, precum și din cauza lipsei mecanismelor de litigare prin mijloace electronice. Cu această ocazie, fericită dintr-un punct de vedere, cred că avocații vor descoperi farmecul instituției medierii/soluționării amiabile a conflictelor, care este încă un tărâm neexplorat de către majoritatea avocaților, dar care are foarte multe beneficii dacă este gestionată corect.

Andrei Bivol, avocat, Director de Proiecte FIDES: Nu putem ști dacă avocatura a învățat ceva de pe urma pandemiei, dar în mod cert știm ce trebuie să învețe. Este timpul pentru o dezbatere mai largă în privința digitalizării activității de avocat. Aici vorbim despre prestarea serviciilor juridice, dar și despre relațiile din interiorul profesiei între avocat și organele de conducere. Susținerea examenelor de admitere la stagiu și în profesie, obținerea diferitor documente sau certificate de la UAM/Barou, alegerea organelor de conducere, sunt doar câteva chestiuni ce ar trebui regândite. Recent, unele dintre acestea au fost ridicate de către dl av. Alexandru Țurcan, împărtășesc și eu opinia lui.

Revenind la a doua întrebare, din experiența proprie vă pot confirma că majoritatea serviciilor juridice pot fi prestate de la distanță. Orice document poate fi scanat și analizat de la distanță, iar consultația scrisă poate fi semnată digital și expediată pe e-mail. Consultațiile juridice și ședințele pot fi făcute prin sisteme de teleconferință.

Desigur, există anumite îngrijorări din partea clienților în privința securității și confidențialității informațiilor. Dar pot fi utilizate soluții care exclud astfel de riscuri precum servicii poștale criptate, calculatoare și servere criptate, servicii de video-streaming criptate, data-room etc.