Proiectul de lege prin care se propune ca avertismentul să poată fi aplicat atât pentru încălcarea fiscală semnificativă, cât și pentru cea nesemnificativă este criticat de experții în legislație anticorupție din cadrul Centrului Național Anticorupție.

În raportul elaborat de experți să spune că potrivit autorului ”proiectul de lege are scopul de a asigura proporționalitatea aplicării sancțiunilor fiscale” și de ”relaxarea poverii administrative asupra majorității agenților economici”. Prin proiect se propune ca avertizarea să poată fi aplicată atât pentru încălcarea fiscală nesemnificativă, cât și pentru încălcarea fiscală semnificativă (modificarea art.235 din Codul fiscal).

Totodată, prin proiect se propune modificarea art.236 din Codul fiscal care reglementează instituția amenzii fiscale prin completarea cu o normă care ar prevedea că ”pentru încălcarea fiscală nesemnificativă, amenda poate fi aplicată începând cu a 3-a încălcare în decursul unui an fiscal”.

Or, analizând prevederile proiectului experții constată că, de fapt, autorul propune instituirea posibilității aplicării amenzii și în cazul încălcărilor fiscale nesemnificative, contrar prevederii art.238 din Codul fiscal care stabilește expres că ”amenda se aplică în cazurile de încălcare fiscală semnificativă”.

La fel, autorul menționează în nota informativă că ”proiectul reduce posibilitatea apariției situațiilor de corupție și extorcare de mită legat de procesul aplicării sancțiunilor”, or, se atestă că însăși normele proiectului induc o ambiguitate administrativă în stabilirea clară a sancțiunii fiscale în cazul comiterii în decursul unui an fiscal a unei a 3-a încălcări fiscale nesemnificative, lăsând la discreția agentului constatator stabilirea formei sancțiunii fiscale - amenda sau avertizarea. În acest sens, există riscul comiterii manifestărilor de corupție în stabilirea sancțiunii fiscale.

În final, se menționează că este necesar de efectuat o analiză minuțioasă a implementării normelor din Codul fiscal ce reglementează amenda și avertizarea, precum și regulile generale de aplicare a sancțiunii fiscale prin evidențierea deficiențelor de implementare și îmbunătățirea acestor aspecte.

”Normele juridice, de regulă, au un caracter prescriptiv, care impun o anumită conduită. Proiectul legii nu reglementează în mod clar instituția răspunderii pentru încălcarea prevederilor legale. Or, neasigurarea corespunzătoare a prevederilor legale constituie temei pentru tragerea la răspundere a persoanelor vinovate. Astfel, normele juridice urmează să încurajeze conduita prescrisă și, totodată, să sancționeze persoanele ce deviază de la prevederile normelor. În acest sens, aplicarea răspunderii respectă intersul public manifestat prin asigurarea respectării normelor legale conținute în cadrul legal național”, se mai spune în raport.

În rezultat, experții îi recomandă autorului reexaminarea proiectului.