Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS) va recupera banii achitați necuvenit persoanelor asigurate, în urma prezentării declarațiilor corectate. În ultima ediție a Monitorului Oficial a fost publicat ordinul CNAS cu privire la aprobarea Regulamentului referitor la recuperarea sumelor achitate necuvenit sub formă de prestații de asigurări sociale ca urmare a prezentării declarațiilor corectate. 

Potrivit Regulamentului, angajatorul declară lunar informaţia privind venitul asigurat al fiecărui angajat utilizând Darea de seamă privind reținerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală și a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate ”Forma IPC 18” pentru înscrierea acesteia în conturile personale de asigurări sociale.

Acesta poartă răspundere pentru autenticitatea datelor prezentate cu privire la venitul asigurat al fiecărui angajat. În același timp, corectarea datelor în conturile personale ale persoanelor asigurate începând cu 1 ianuarie 2018 are loc prin prezentarea Dării de seamă IPC 18 corectată. Prin urmare, în cazul în care angajatorul constată în declaraţia REV 5 sau Darea de seamă IPC 18, prezentate inițial, greșeli sau omiteri, atât în datele financiare cât și în datele nefinanciare, acesta este obligat să prezinte declaraţia/darea de seamă corectată.

În această situație angajatorul va depune o cerere de corectare, la care va anexa o notă explicativă, dar și actele contabile în baza cărora se va face corectarea. În cazul în care CNAS va depista că a achitat bani necuveniți persoanelor asigurate, angajatorul va trebuie să restituie suma respective.

Angajatorul este obligat, în termen de 30 de zile calendaristice de la data recepţionării avizului de recuperare a sumei, să transfere la BASS sumele achitate necuvenit sub formă de prestaţii de asigurări sociale.  

Atenție! În cazul în care refuzați să transferați la BASS sumele achitate necuvenit, CNAS va încasa banii prin intermediul instanței de judecată.