Ministerul Justiției a remis Guvernului spre coordonare un proiect de modificare a mai multor prevederi ale Codului administrativ, elaborat în scopul executării unei Hotărâri a Curții Constituționale, înlăturării mai multor lacune identificate în practică, dar și ajustării la prevederile Codului Civil.

Potrivit proiectului publica, urmează a fi operate următoarele modificări:

Executarea Hotărârii Curții Constituționale nr. 17 din 23 iunie 2020

În luna iunie, Curtea a declarat neconstituțional articolul 225 alineatul (3) din Codul administrativ, dat fiind faptul că pentru instanțele judecătorești în materie de contestații ale măsurilor de urgență nu are o întindere suficientă și nu asigură exercitarea sa din partea unui tribunal cu ”jurisdicție deplină”, așa cum o cere articolul 20 din Constituţie.

Prin proiect, se propune completarea alineatului 3 al articolului 225 cu litera e): ”proporționalitatea, prin prisma art. 29, a măsurilor adoptate prin actul administrativ”, cu acordarea dreptului instanțelor judecătorești competenţa de a verifica proporționalitatea măsurilor de urgență dispuse de către autoritățile executive responsabile de gestionarea stării de urgență. Propunerea dată oferă un câmp de aplicare foarte larg, principiul proporționalității impune existența unor garanții care ar putea compensa eventuala aplicare abuzivă a prevederilor contestate. În primul rând, împotriva acțiunilor abuzive ale autorităților publice, în eventualitatea în care acestea au loc, trebuie să existe un remediu sub forma controlului judecătoresc. Astfel, legea trebuie să le asigure persoanelor afectate de măsurile de urgență ale executivului pe durata stării de urgență accesul la un tribunal cu ”jurisdicție deplină”.

Întărirea dreptului expres al subiecților investiti de lege cu competența de a înainta o acțiune în contencios administrativ

Ministerul propune completarea articolului 39 și a articolului 189 cu câte un alineat nou 11. Prin aceste propuneri se conferă și se întărește dreptul expres al subiecților investiți de lege cu competența de a înainta o acțiune în contencios administrativ. Autorii oferă drept exemplu Legea 436/2006 privind administrația publică locală prin care se instituie ca subiecți cu dreptul de a înainta o acțiune în contencios administrativ privind efectuarea controlului de legalitate Cancelaria de Stat, acesta fiind exercitat nemijlocit de Cancelaria de Stat sau de oficiile sale teritoriale, conduse de reprezentanţii Guvernului în teritoriu. Un alt exemplu - Avocatul Poporului sau, după caz, Avocatul Poporului pentru drepturile copilului, care, la sesizarea persoanei vătămate într-un drept al său, atacă actele administrative - în condiţiile Legii nr. 52/2014 cu privire la Avocatul Poporului (Ombudsmanul).

Totodată, se propune și completarea articolului 207 alineatul (2) litera e) cu nouă propoziție care este o excepție de la regula existentă în prezent, și anume că reclamantul trebuie să demonstreze în care drept sau libertate stabilit/stabilită de lege i se aduce atingere prin activitatea administrativă. Propunerea oferă dreptul exclusiv unui subiect investit de lege cu competența de a înainta o acțiune în contencios administrativ, de a contesta un act administrativ fără a fi necesar să demonstreze în care drepturi a fost vătămat prin emiterea actului respectiv, drept care este necesar de a fi demonstrat în temeiul art. 17 Cod administrativ pentru ceilalți subiecți implicați într-un proces judiciar reglementat de către Codul administrativ.

Oferirea unei clarități procedurii preababile

Proiectul oferă o nouă redacție art. 208 alin (1), pentru a elimina confuzia în partea ce ține de necesitatea respectării procedurii preababile. Autorii subliniază faptul că procedura prealabilă trebuie întotdeauna să fie obligatorie, cu excepțiile stabilite de lege. Potrivit ministerului, prevederile actuale ale alin.(1) din art. 208 și prevederile lit. c) din art. 163 din Codul administrativ creează o confuzie și o poziție neunitară.

Noua redacție prevede: ”În toate cazurile, cu excepțiile prevăzute de lege, până la înaintarea acțiunii în contencios administrativ, se va respecta procedura prealabilă”.

Ajustarea Codului administrativ la prevederile Codului civil

Prin proiect se propune intervenția în art. 63 din Codul administrativ în vederea ajustării trimiterilor la Codul civil care a fost supus unor modificări masive prin Legea nr. 133/2018 privind modernizarea Codului civil și modificarea unor acte legislative. Totodată, articolului 159 din Codul administrativ i se propune o redacție nouă, dat fiind faptul că odată cu modernizarea Codului civil, noțiunea de reziliere nu se mai regăsește, fiind prezentă doar noțiunea de rezoluțiune. Acesta a fost ajustat noțiunilor impuse de către Codul civil, totodată au fost făcute trimiterile de rigoare din Codul civil în Codul administrativ pentru a păstra intenția legiuitorului avută inițial la articolul menționat.