Legea privind Comisia Națională a Pieței Financiare ar putea fi modificată și completată. Un grup de deputați a înregistrat în Parlament un proiect de lege în acest sens.

Documentul conține ajustări legate de necesitatea de conformare la prevederile Codului Administrativ. Autorii inițiativei susțin că modificările înaintate sunt îndreptate spre completarea legii-cadru cu dispoziții speciale, care ar facilita aplicarea Codului Administrativ și ar eficientiza activitatea administrativă din cadrul CNPF, ținând cont de specificul domeniului supravegheat. Reglementările propuse fortifică previzibilitatea procedurilor administrative desfășurate. În special, reglementările propuse vizează particularitățile de parcurgere a procedurilor administrative de control, împuternicirea președintelui CNPF cu posibilitatea de a lua decizii ce țin de suspendarea procedurii administrative, reluarea procedurii administrative, prelungirea termenului procedurii administrative, conexarea procedurilor administrative, atragerea terților în procedură administrativă, precum și restituirea petiției în cazul în care nu ține de competența CNPF, iar din conținutul petiției nu poate fi identificată o altă autoritate competentă. Totodată, este prevăzută și situația în care Consiliul de administrație a CNPF poate adopta aceste decizii.

Alte modificări esențiale vizează aspecte ce țin de suspendarea executării actelor administrative individuale ale CNPF. Anume, legea-cadru prevede o listă exhaustivă a actelor executarea cărora nu poate fi suspendată, acestea fiind actele CNPF cu privire la sancțiunile aplicate participantului la piața financiară nebancară referitoare la:

  • suspendarea/retragerea licenței/autorizației/avizului/aprobării sau confirmării;
  • instituirea procedurii redresării/remedierii/administrării speciale și/sau provizorii a entităților supravegheate;
  • măsurile de salvgardare adoptate în procesul de evaluare și supraveghere a calității acționarilor și persoanelor cu funcții de conducere ale entităților supravegheate;
  • suspendarea activității organizațiilor de creditare nebancară sau radierea din Registrul organizațiilor de creditare nebancară autorizate.

Modificările instituie condiții pentru a preveni eventualele abuzuri de drept în aplicarea măsurilor de intervenție operativă dispuse de autoritate, de salvgardare a activității conforme a participanților profesioniști pe piața financiar nebancară  și neadmiterea tergiversării aplicării măsurilor de rigoare, necesare asigurării interesului public. Astfel, contestarea în procedura prealabilă, cât și în instanța de judecată nu va sista executarea actelor prenotate, dispuse de autoritatea de supraveghere și nu va influența procedurile aplicate de aceasta, în interes public. Complementar, se propune introducerea normei derogatorii de la prevederile art. 171 alin. (4) din Codul Administrativ, care ar reduce la zero efectul suspensiv ce survine de drept la depunerea unei cereri de suspendare a executării unui act al CNPF.

Amendamentele aduse art. 23 sunt determinate de schimbările ce au survenit odată cu intrarea în vigoare a Codului Administrativ și abrogarea Legii contenciosului administrativ nr. 793/2000 și Legii nr. 190/1994 cu privire la petiționare. În același timp, au fost puse accente pe necesitatea respectării procedurii prealabile înainte de contestarea actului CNPF în instanța de judecată. Complementar, se propun completări care expres prevăd obligativitatea expunerii instanței de judecată asupra aspectelor ce țin de întoarcerea executării, în cazul în care actul contestat a fost executat, încasarea cheltuielilor de la reclamant în caz de câștig de cauză, exceptarea anulării actului în lipsa temeiurilor de nulitate. 

Totodată, în contextul implementării Recomandărilor privind redresarea deficiențelor în domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului, identificate în cadrul procesului de evaluare a Republicii Moldova în cadrul celei de a V-a runde, CNPF urmează sa ajusteze cadrul legislativ, în vederea asigurării unui schimb eficient și constructiv de informații cu autoritățile competente.

În acest sens, pentru a asigura armonizarea cu Recomandarea 27 Atribuțiile supraveghetorilor și Recomandarea 40 Alte forme de cooperare internațională ale FATF (Grupul de Acțiune Financiară Internațională), se propune completarea art.5 și art.9 ale Legii, cu prevederi ce stabilesc atribuțiile CNPF de cooperare și schimb de informații nemijlocit în domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului. De asemenea, art. 27 alin. (11) prevede derogările explicite de la dispozițiile de confidențialitate în cadrul schimbului de informații cu autoritățile competente pe plan intern și internațional (conformarea cu Recomandarea 9 FATF).