Noțiunea de ”autovehicul de epocă” ar putea dispărea din legislația fiscală și vamală, fiind înlocuită cu cea de ”autovehicul de colecție de interes istoric sau etnografic”, statutul căruia va trebui să fie confirmat de Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării.

Ministerul Finanțelor a elaborat în acest sens un proiect de lege care prevede modificarea mai multor acte normative, inclusiv a Codurilor fiscal și vamal.

Astfel, în Codul vamal și Legea cu privire la modul de introducere și scoatere a bunurilor de pe teritoriul Republicii Moldova de către persoane fizice apare noțiunea de ”autovehicul de colecție de interes istoric sau etnografic”, care va fi definit ca ”mijloc de transport auto de orice model sau tip a cărui producție a încetat, cu o vârstă mai mare de 30 de ani, ce se găsesc în starea lor originală, fără să suferit modificări substanțiale ale șasiului, caroseriei, sistemului de direcție, de frânare, de transmisie sau de suspensie, ale motorului, aripilor etc., care au participat la un eveniment istoric sau competiții și reprezintă o valoare culturală a timpurilor trecute, confirmat de Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării al Republicii Moldova”.

Respectiv, în textul celor două legi, noțiunea nouă o va înlocui pe cea de ”autovehicul de epocă”, care era definită ca mijloc de transport auto de orice marcă şi tip şi cu vârsta mai mare de 30 de ani, ce reprezintă o valoare culturală a timpurilor trecute, confirmat de instituţia de stat competentă”.

Totodată, și noțiunile de ”tractor de epocă” și ”motociclete de epocă” vor fi substituite în legislație cu cea de ”autovehicul de colecție de interes istoric sau etnografic”, fiind modificate și mai multe poziții tarifare.

În consecință, Ministerul propune și modificarea Anexei nr. 2 din Titlul IV al Codului Fiscal prin includerea autovehiculelor de colecție de interes istoric sau etnografic la poziția tarifară 9705 și, respectiv, exluderea autovehiculelor de epocă din conținutul anexei.

Cu toate acestea, valoarea accizelor pentru autovehiculelor de colecție de interes istoric sau etnografic rămâne cea prevăzută pentru autovehiculele de epocă.

Totodată, în anexă apar câteva poziții tarifare noi:

  • (870340) Alte vehicule, având atât motor cu pistoane alternative cu combustie internă cu aprindere prin scînteie, cât şi motor electric ca motoare pentru propulsie, altele decât cele care pot fi încărcate prin conectarea la o sursă externă de energie electrică. Cota accizei se va stabili similar pozițiilor tarifare 870321-870324 în funcție de termenul de exploatare și capacitatea cilindrică.
  • (870350000) Alte vehicule, având atât motor cu pistoane cu combustie internă cu aprindere prin compresie (diesel sau semidiesel), cât şi motor electric ca motoare pentru propulsie, altele decât cele care pot fi încărcate prin conectarea la o sursă externă de energie electrică. Cota accizei se va stabilei similar pozițiilor tarifare 870331-870333 în funcție de termenul de exploatare și capacitatea cilindrică.
  • (870360) Alte vehicule, având atât motor cu pistoane alternative cu combustie internă cu aprindere prin scânteie, cât şi motor electric ca motoare pentru propulsie, care pot fi încărcate prin conectarea la o sursă externă de energie electrică. Cota accizei se va stabili similar pozițiilor tarifare 870321-870324 în funcție de termenul de exploatare și capacitatea cilindrică.
  • (870370000) Alte vehicule, având atât motor cu pistoane cu combustie internă cu aprindere prin compresie (diesel sau  semidiesel), cât şi motor electric ca motoare pentru propulsie, care pot fi încărcate prin conectarea la o sursă externă de energie electrică. Cota accizei se va stabili similar pozițiilor tarifare 870331-870333 în funcție de termenul de exploatare și capacitatea cilindrică.

Mai multe detalii despre noile poziții tarifare puteți citi aici.