Chiar dacă încă în anul 2017 Guvernul a dispus excluderea din Certificatul de înmatriculare a vehiculului a informației privind numărul motorului mașinii, în practică aceste date continuă să fie utilizate, însă, ca elemente de identificare a autovehiculelor. Numărul motorului este fie înregistrat în baza de date a Agenției Servicii Publice, iar unii inspectori de circulație, având acces la baza de date, continuă să utilizeze numărul motorului ca element de identificare a vehiculului, ceea ce contravine normelor europene. Concluziile se conțin într-un proiect elaborat de Ministerul Economiei și Infrastructurii prin care se propune ajustarea legislației naționale la standardele UE și excluderea lacunelor din actele normative în vigoare care contravin Directivelor europene.

În 2017, Republica Moldova era unica țară din zonă unde numărul motorului se includea în certificatul de înmatriculare și era considerat ca element de identificare a vehiculului. Țările Uniunii Europene de mult timp au atribuit motorului statut de piesă de schimb și nu includ numărul motorului în certificatul de înmatriculare a vehiculelor. Același exemplu l-au urmat Federația Rusă, Ucraina, Belarus. Hotărârea adoptată atunci de Guvern a fost promovată cu același scop, în realitate a fost, însă, mimată implementarea Directivei 1999/37/CE, spun autorii proiectului. Asta pentru că nu au fost ajustate la standardele europene și alte acte normative care reglementează normele de înregistrare și identificare a vehiculului.

Conform prevederilor pct. II.5 al anexei Directivei 1999/37/CE în certificatul de înmatriculare se înscriu următoarele date referitoare la motorul vehiculului:

  • P.1 capacitatea cilindrică;
  • P.2 puterea netă maximă (în kW) (dacă este disponibil);
  • P.3 tipul de combustibil sau sursa de putere.

Totodată, conform prevederilor anexei 1 al Directivei 2014/45/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 3 aprilie 2014, identificarea vehiculului se efectuează prin verificarea plăcuțelor de înmatriculare și a numărului de șasiu sau numărului de serie al vehiculului.

În contradicție cu aceste norme, punctul 125 lit. b) din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului cu privire la aprobarea Regulamentului circulaţiei rutiere spune că vehiculul este reţinut şi adus la parcarea specială pentru a interzice exploatarea acestuia în cazul în care numărul de identificare a motorului este reimprimat prin poansonare ori acesta nu corespunde celui înscris în certificatul de înmatriculare.

La fel, punctul 26 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului despre aprobarea Regulamentului cu privire la supravegherea tehnică exercitată de poliţia rutieră stipulează că înainte de a verifica starea tehnică a vehiculelor, lucrătorii poliţiei rutiere controlează corespunderea numerelor de identificare ale motorului cu datele din actele de înmatriculare. Respectiv, prevederilor punctului 28 din aceeași anexă reglementează că, controlul stării tehnice şi ecologice în procesul de circulaţie prevede verificarea corespunderii numerelor de identificare a motorului, cu cele din certificatele de înmatriculare.

În context, Ministerul Economiei și Infrastructurii propune excluderea acestor reglementări din legislația națională.