Pe parcursul anului 2021, Inspecția Judiciară va verifica activitatea organizatorică a cinci instanțe judecătorești de gradul întâi din țară. Lista acestora a fost aprobată de Plenului Consiliului Superior al Magistraturii recent, împreună cu Planul de activitate al Inspecției pentru anul curent.

Astfel, controalele urmează să fie efectuate după cum urmează:

  • Judecătoria Chișinău, februarie – aprilie (continuare);
  • Judecătoria Anenii Noi – mai;
  • Judecătoria Criuleni – iunie;
  • Judecătoria Soroca – septembrie;
  • Judecătoria Hîncești – octombrie.

Potrivit normelor legale, activitatea organizatorică a instanţelor judecătoreşti la înfăptuirea justiţiei se verifică cu scopul de a asigura:

  • celeritatea procesului;
  • transparenţa activităţii de înfăptuire a justiţiei şi deschiderea faţă de societate;
  • eficienţa activităţii instanţelor judecătoreşti, a judecătorilor şi a personalului instanţelor;
  • respectarea Codului de etică al judecătorului;
  • conduita profesională înaltă a personalului instanţelor judecătoreşti;
  • perfecţionarea continuă a performanţelor judecătorilor şi ale personalului instanţelor judecătoreşti.

Activitatea organizatorică a instanţelor judecătoreşti la înfăptuirea justiţiei poate fi verificată în două forme:

  • control ordinar – pentru examinarea unui caz concret sau a unui domeniu de activitate distinct;
  • control complex – pentru examinarea întregii activităţi de înfăptuire a justiţiei.

Totodată, controalele ordinare şi cele complexe pot avea caracter planificat sau inopinat. După încheierea controlului, dar nu mai târziu de o lună din data încheierii, se întocmeşte un proiect al actului de control, care este prezentat spre informare instanţei supuse controlului, aceasta fiind în drept să prezinte comentarii şi obiecţii.