Pe parcursul anului 2021, Inspecția Judiciară va verifica activitatea organizatorică a cinci instanțe judecătorești de gradul întâi din țară. Lista acestora a fost aprobată de Plenului Consiliului Superior al Magistraturii recent, împreună cu Planul de activitate al Inspecției pentru anul curent.
Astfel, controalele urmează să fie efectuate după cum urmează:
- Judecătoria Chișinău, februarie – aprilie (continuare);
- Judecătoria Anenii Noi – mai;
- Judecătoria Criuleni – iunie;
- Judecătoria Soroca – septembrie;
- Judecătoria Hîncești – octombrie.
Potrivit normelor legale, activitatea organizatorică a instanţelor judecătoreşti la înfăptuirea justiţiei se verifică cu scopul de a asigura:
- celeritatea procesului;
- transparenţa activităţii de înfăptuire a justiţiei şi deschiderea faţă de societate;
- eficienţa activităţii instanţelor judecătoreşti, a judecătorilor şi a personalului instanţelor;
- respectarea Codului de etică al judecătorului;
- conduita profesională înaltă a personalului instanţelor judecătoreşti;
- perfecţionarea continuă a performanţelor judecătorilor şi ale personalului instanţelor judecătoreşti.
Activitatea organizatorică a instanţelor judecătoreşti la înfăptuirea justiţiei poate fi verificată în două forme:
- control ordinar – pentru examinarea unui caz concret sau a unui domeniu de activitate distinct;
- control complex – pentru examinarea întregii activităţi de înfăptuire a justiţiei.
Totodată, controalele ordinare şi cele complexe pot avea caracter planificat sau inopinat. După încheierea controlului, dar nu mai târziu de o lună din data încheierii, se întocmeşte un proiect al actului de control, care este prezentat spre informare instanţei supuse controlului, aceasta fiind în drept să prezinte comentarii şi obiecţii.