Normele Codului vamal ar putea fi modificate astfel încât la acordarea statutului de agent economic autorizat (AEO) să fie pus în aplicare criteriul de conformitate vamală și fiscală. Un proiect de lege în acest sens a fost înregistrat, recent, în Parlament.

Astfel, se propune ca criteriul privind respectarea legislației vamale și a dispozițiilor fiscale să fie considerat îndeplinit doar dacă solicitantul, angajatul sau angajaţii responsabili de domeniul vamal al solicitantului, persoana sau persoanele împuternicite să îl reprezinte pe solicitant sau care exercită controlul asupra gestiunii acestuia nu au săvârșit, în cursul ultimilor trei ani, încălcări grave a legislației vamale sau fiscale, precum și infracțiuni legate de activitatea economică a solicitantului.

Mai exact, în Codul vamal va fi specificat că pe perioada ultimilor trei ani anteriori depunerii cererii trebuie să:

  1. nu există nicio decizie a unei autorități administrative sau judiciare care să concluzioneze că una dintre persoanele descrise la litera b) a comis, în cursul ultimilor trei ani, încălcări grave sau repetate ale legislației vamale sau ale dispozițiilor fiscale în legătură cu activitatea sa economică; precum și dacă
  2. niciuna dintre următoarele persoane nu are un cazier care conţine infracţiuni în legătură cu activitatea sa economică, inclusiv cu activitatea economică a solicitantului, dacă este cazul:
  • solicitantul;
  • angajatul sau angajaţii responsabili  de domeniul vamal al solicitantului;
  • persoana sau persoanele împuternicite să îl reprezinte pe solicitant sau care exercită controlul asupra gestiunii acestuia.

Încălcare  gravă a legislației vamale sau fiscale vor fi considerate faptele ce constituie:

  •  contravenție vamală cu răspundere materială, prevăzută de art.231 pct.1, 2, 4, 5, 6, 61, 7, 9, 13, 14, 18, 19 din Codul vamal, ce cauzează un prejudiciu mai mare de 100.000 lei;
  •  contravenție cu răspundere contravențională din Codul contravențional, prevăzute de art.287 alin.(10), (101), (11), la care valoarea obiectului contravenției depășește 100.000 lei;
  •  contravenții cu răspundere contravențională din Codul contravențional, prevăzute de art.287 alin.(12), (14), (15), ce cauzează un prejudiciu mai mare de 100.000 lei;
  •  încălcare fiscală aferentă TVA care a dus la diminuarea și/sau eschivarea mai mare de 100.000 lei pe perioada unui an calendaristic;
  • încălcare fiscală aferentă accizului;

Totodată, încălcare repetată va fi considerată comiterea unei încălcări a legislaţiei vamale sau fiscale, care sunt identice sau similare în ceea ce privește natura acestora.  În același timp, infracțiuni legate de activitatea economică a solicitantului vor fi infracțiunile economice, informatice, din domeniul telecomunicațiilor, corupție, contra mediului, securității publice și a ordinii publice din Codul penal.

Ca excepţie, Serviciul Vamal va putea decide altfel dacă determină, în baza informaţiilor şi datelor disponibile, că aceste încălcări au o importanţă redusă în raport cu numărul sau amploarea operaţiunilor vamale, precum şi nu creează suspiciuni cu privire la buna-credinţă a solicitantului. În acest sens se va lua în considerare:

  • examinarea neregulilor pe bază cumulativă;
  • frecvenţa încălcărilor, pentru a stabili dacă există probleme sistematice;
  • dacă solicitantul a informat din proprie iniţiativă organul vamal despre greşelile sau neregulile descoperite;
  • dacă solicitantul a luat măsuri de remediere pentru a preveni sau minimiza eventuale nereguli sau greşeli;

Dacă persoana (persoanele)  împuternicită să îl reprezinte pe solicitant sau care exercită controlul asupra gestiunii acestuia, alta decât solicitantul, este stabilită sau își are reședința într-o țară terță, Serviciul Vamal va evalua îndeplinirea acestor condiții în baza înregistrărilor și informațiilor deținute.

La fel, dacă solicitantul este stabilit pe teritoriul vamal de mai puțin de trei ani, Serviciul Vamal va evalua îndeplinirea prezentei condiții în baza înregistrărilor și informațiilor aflate la dispoziția sa.