Mai multe asociații ale oamenilor de afaceri cer Consiliului Municipal Chișinău să nu taxeze magazinele online. Este vorba despre Camera Americană De Comerț din Moldova, Asociația Națională a Companiilor din Domeniul TIC și Alianța Întreprinderilor Mici și Mijlocii din Moldova, care își exprimă îngrijorarea vizavi de prezența în proiectul deciziei Consiliului Municipal Chișinău ”Cu privire la aprobarea și punerea în aplicare a taxelor locale pentru anul 2022” a taxei pentru magazinele online.

Oamenii de afaceri susțin că principiul previzibilității activității de întreprinzător este violat prin lipsa unor abordări clare a autorităților locale vizavi de modul de aplicare a acestei taxe. Din momentul inițierii aplicării și până acum nu este clar dacă se califică pentru achitarea acestei taxe: desfășurarea vânzărilor online a serviciilor care sunt prestate ori în format digital ori în format fizic dar în oficiu/domiciliului clientului, intermedierea prin intermediului unui magazin online deschis de o companie care nu are stoc propriu de marfă, nu are depozit propriu sau loc de vânzare amenajat propriu, prestarea activității de către magazinul online (care nu are stoc propriu de marfă, nu are depozit propriu sau loc de vânzare amenajat) și este deschis de o companie cu sediu juridic în mun. Chișinău și cu o subdiviziune in Strășeni, intermedierea făcându-se, de exemplu, în Strășeni, precum și multe alte situații similare, care continue să fie subiect de incertitudine din partea mediului de afaceri și duc, consecvent, la lipsa unei previzibilități în desfășurarea activității.

Semnatarii declarației mai menționează că chiar și reducerea de 50% acordată este una ce trezește incertitudine în aplicare, nefiind clar în ce condiții aceasta se aplică și asupra căror subiecți – fapt care a fost semnalat autorităților.

Totodată, principiul echitabilităţii (proporţionalităţii) în raporturile dintre unitatea administrativ-teritorială şi întreprinzător este violat prin aplicarea a două taxe distincte (a taxei pentru magazinele online și a taxei pentru unitățile comerciale şi/sau de prestări servicii) asupra aceluiași obiect al impunerii. Or, în ambele cazuri, obiect al impunerii este subdiviziunea antreprenorului – magazinul online. Oamenii de afaceri spun că violarea acestui principiu este deosebit de gravă, deoarece permite perpetuarea unui precedent periculos pentru existența unui sistem fiscal corect și echitabil, fie acesta local sau național.

Reprezentanții mediului de business afirmă că a fost încălcat și principiul transparenței decizionale. Potrivit lor, chiar dacă a fost realizată o ședință de consultare a proiectului Deciziei, toate procedurile ulterioare a acesteia au fost neglijate. În special, nu a fost publicată și adusă la cunoștința părților cointeresate a Sintezei de obiecții și propuneri, care ar urma să conțină poziția autorității locale vizavi de propunerile înaintate de comunitatea de afaceri, pentru a oferi acesteia, până la momentul discutării în cadrul forului decizional, posibilitatea de a veni cu argumente suplimentare, dacă e cazul, astfel, asigurând-se un dialog public-privat veritabil, și nu unul formal. De fapt, versiunea finală a proiectului este, de asemenea, un document ce nu a fost pus la dispoziția publicului larg și a comunității de afaceri, în mod special.

Oamenii de afaceri mai menționeaă că trecerea la comerțul electronic implică costuri considerabile pentru agenții economici, în special, cei mici și mijlocii ce își doresc inițierea unei afaceri. În același timp, ponderea comerțului electronic în totalul comerțului este infimă nu în ultimul rând din cauza lipsei unei politici unice aplicate de către autoritățile centrale și locale vizavi de stimularea respectivei sfere de activitate, mai ales că existența acesteia asigură, pe lângă locuri de muncă în creștere și încasări sub formă de impozite și taxe, existența și dezvoltarea industriilor de suport adiacente (transportare, sisteme de plăți etc.).

În final, aceștia atrag atenția că pentru stimularea utilizării comerțului electronic de către companii și consumatori este necesară crearea condițiilor și instituirea taxelor adecvate acestui tip de comerț.

În declarație se mai spune că între timp, COVID-19 a arătat că necesitatea digitalizării mai multor procese și dezvoltarea comerțului electronic este mai stringentă ca niciodată. Prin urmare, este imperativ de operat modificări urgente în cadrul legal existent în vederea excluderii blocajelor în dezvoltarea afacerilor online. Respectiv, autoritatea locală ar putea contribui la dezvoltarea comerțului online prin neaplicarea acestei taxe ce violează principiile de bază de aplicare a taxelor locale.