Reprezentanții mediului de afaceri cer Ministerului Finanțelor să accepte organizarea unei ședințe online între companiile – membre AmCham Moldova și specialiștii Ministerului Finanțelor și ai Serviciului Fiscal de Stat în scopul discutării asupra unor aspecte încă neclare ce țin de Conceptul tehnic al SIA ”Monitorizarea electronică a vânzărilor” aprobat de Guvern prin HG55/2020 (SIA ”MEV”), și anume:

• modul de notificare despre recepționarea datelor în SIA ”MEV” și descrierea protocolului de răspuns;

• structura de date ce trebuie expediată către SFS;

• descrierea procedurii de inițializare/reinițializare a transmiterii datelor, inclusiv cu posibilitatea lansării proceselor respective la distanță;

• descrierea protocolului de schimb de date între elementul de securitate și programul/aplicația software a echipamentului de casă și de control;

• stabilirea perioadei de transmitere a datelor (datele să fie transmise prin sesiuni);

• modul în care barcodul 2D, alt element, ar trebui amplasat pe bonul de plată și, în esență, necesitatea de a face aceasta;

• termenul limită de exploatare a ECC (5-6 ani sau un alt termen);

• modul în care va avea loc procedura de configurare a elementului de securitate;

• dacă fiecare tip de ECC propus de a fi inclus în Registrul Unic al ECC ar urma să dețină rapoartele încercărilor la Compatibilitatea Electromagnetică si Fiscală efectuate de către instituții cu acreditare recunoscute întru apărarea intereselor agenților economici si excluderea riscurilor de pierderi de date fiscale în procesul de utilizare al ECC;

• procedura instalării elementului securizat (numai la înregistrare sau și ulterior la distanță). Aici reprezentanții mediului de afcaeri vin și cu o propunere ca la comercializarea ECC sa fie deja instalat de către furnizorul/vânzătorul autorizat pentru a reduce timpul de procurare și punere în funcțiune a unui ECC (cu alte cuvinte, furnizorul după importul ECC să solicite și să doteze toate ECC-urile puse în vânzare cu acest element securizat).

• procedura de transmitere a datelor prin intermediul rețelelor mobile pentru a minimiza timpul de punere în funcțiune și de a exclude eventualele erori tehnice legate de infrastructura rețelelor fixe ale agenților economici. De exemplu, furnizorul, după importul ECC să doteze si să configureze toate ECCurile cu cartelele SIM ale operatorilor mobili, ca rezultat cumpărătorul primește deja ECC-ul complet setat pentru transmiterea datelor către SIA ”MEV” având deja elementul securizat instalat și pregătit de lucru;

• procedura de înregistrare, reînregistrare, îndreptare la/primire de la reparație, radiere din evidență a echipamentelor de casă și de control și analiza posibilității ca aceste procese să fie alocate CAT (Centru de Asistență Tehnică autorizat de SFS), urmând practica țărilor vecine (Romania, Bulgaria etc);

• termenul de valabilitatea elementului de securitate. S-a propus ca acesta să fie identic cu termenul de exploatare a ECC. În cazul că valabilitatea elementului de securitate va fi maximum 2 ani (ca valabilitatea semnăturii), se vor genera cheltuieli suplimentare din partea agenților economici;

• ar fi binevenit ca documentul cu privire la cerințele tehnice față de echipamentele de casă și de control să fie și în limba engleză, dat fiind faptul că practic toți dezvoltatorii softurilor destinate ECC sunt din afara hotarelor țării;

• luând în calcul că se specifică că procesul de generare și furnizare a certificatului trebuie să fie proprietatea statului, este necesar să fie descrisă procedura de comandare a acestuia.

De asemenea, se dorește de a se pune în discuție modul în care acesta ar urma să funcționeze, dar și momentul de aplicare a acestuia și grupul de companii asupra cărora acesta ar urma să se răsfrângă.