Comisia pentru Protecția Concurenței din Bulgaria a sancționat recent Metro Cash & Carry cu peste 7,65 milioane de euro, adică 2% din cifra de afaceri de 2017 pentru efectuarea unei campanii de publicitate comparativă neloiale. Decizia a fost luată la plângerea Lidl, scrie blog.avocatoo.ro.

Lidl Bulgaria EOOD a susținut că Metro a concurat în mod incorect prin desfășurarea unei campanii de publicitate comparativă care a încurajat clienții Lidl să facă cumpărături la Metro. Și anume, campania a inclus mai multe clipuri care se refereau la săptămâna tematică populară a Lidl, în cadrul căreia a oferit mâncare și băutură din anumite țări și regiuni cu tradiții culinare unice (de exemplu, în timpul săptămânii italiene Lidl a oferit specialități precum vinurile italienești, cârnați, paste și brânză).

Anunțul lui Metro a afirmat, însă, că “săptămâna italiană/ asiatică/ germană/ americană în Metro începe la 1 ianuarie și este până la 31 decembrie … nu vă schimbați gustul, schimbați supermarketul!”.

Astfel, Lidl a afirmat că publicitatea Metro a fost un mijloc de a-și susține superioritatea. Metro a susținut, însă, că săptămânile tematice nu sunt unice pentru Lidl, deoarece alte lanțuri de supermarketuri desfășoară campanii similare (de exemplu, Kaufland și Billa). În plus, Metro a declarat că, în comparație cu Lidl, utilizează un model de afaceri complet diferit, care este mult mai amplu și vizează vânzători și reselleri profesioniști în primul rând (comerț cu ridicata și bunuri în vrac). În comparație, Lidl operează la o scară mult mai mică: clienții săi cumpără produse alimentare și alimente pe o bază zilnică sau săptămânală.

Metro a afirmat, de asemenea, că operează pe un nivel diferit de piață în comparație cu Lidl și vizează clienți diferiți.

În ciuda argumentelor Metro, Comisia pentru Protecția Concurenței din Bulgaria a stabilit că:

  • cei mai mulți clienți asociază săptămânile tematice cu Lidl;
  • anunțul lui Metro, cel puțin indirect, se referea la Lidl.

În plus, Comisia a spus că alte lanțuri de supermarketuri nu se implică în campanii de anunțuri identice. Prin urmare, ideea că produsele asociate cu “săptămâna italiană/asiatică/americană în Metro” ar fi disponibile pe parcursul întregului an a fost considerată un atac împotriva strategiei de afaceri a Lidl.

Articolul 32 alineatul (1) din Legea privind protecția concurenței din Bulgaria interzice în mod explicit societăților să desfășoare o publicitate înșelătoare sau neloiale din cauza efectelor negative pe care le poate avea asupra concurenților, în special în ceea ce privește influențarea comportamentului clienților.

Mai mult, Comisia pentru Protecția Concurenței a considerat expresia “schimbarea supermarketului” anticoncurențială, deoarece a încurajat direct clienții Lidl să facă cumpărături la Metro.

Prin urmare, s-a constatat că campania de publicitate comparativă a Metro a încălcat legea concurenței din Bulgaria.