Ministerul Justiției a elaborat un proiect de modificare a Codului Contravențional prin care propune instituirea arestului contravențional pentru violența în familie săvârșită de pensionari. Anterior, această categorie de cetățeni era exceptată de o asemenea sancțiune. Totodată, pentru violența în familie termenul general de prescripție va fi extins de la 12 luni la 18 luni, iar munca neremunerată nu va putea fi aplicată fără acceptul persoanei sancționate astfel.

Modificarea este propusă în contextul unei Hotărâri a Curții Constituționale din noiembrie 2018 prin care au fost recunoscute constituționale prevederile de la art. 37 alin. (3) din Codul contravențional în măsura în care, în cazul comiterii contravenției prevăzute de articolul 781 din Codul contravențional, instanțele judecătorești pot aplica sancțiunea muncii neremunerate în folosul comunității fără acordul persoanei și art. 38 alin. (6) din Codul contravențional în măsura în care instanțele judecătorești le pot aplica arestul contravențional persoanelor care au împlinit vârsta generală de pensionare, dacă starea lor de sănătate permite acest fapt.

În contextul acestei hotărâri, Ministerul propune operarea următoarelor modificări la Codul Contravențional:

  • modificarea alin. (3) din art. 30 din Cod prin instituirea excepției pentru art. 781 din Cod care sancționează fapta de violență în familie, în vederea extinderii termenului general de prescripție de un an la cel instituit de alin. (3) art. 30 care este de 18 luni. Potrivit Ministerului, termenul general de prescripție de un an de zile pentru tragerea persoanei la răspundere contravenţională poate fi insuficient în contextul contravenției prevăzute de articolul 781, așa cum a statuat și Curtea Constituțională.
  • modificarea art. 37 alin. (3) și 38 alin. (6) din Cod prin instituirea excepției în aplicarea muncii neremunerate în folosul comunității în cazul refuzului persoanei de a accepta executarea acesteia ca sancțiune aplicată în corespundere cu art. 781, precum și excluderea persoanelor care au atins vârsta generală de pensionare din categoria persoanelor asupra cărora nu le poate fi aplicat arestul contravențional.

Totodată, este inclusă o situație cu caracter obiectiv precum sănătatea contravenientului, fapt care ar face imposibilă aplicarea arestului contravențional, în măsura în care această sancțiune ar amenința sau ar pune în pericol real sănătatea contravenientului.

Curtea Constituțională a indicat anterior asupra necesității solicitării acordului persoanei pentru aplicarea muncii neremunerate în folosul comunității, pentru celelalte contravenții, întrucât prevederile generale rămân valabile. Astfel, la stabilirea sancțiunii sub formă de arest contravențional, instanța de judecată va ține cont de starea de sănătate a persoanei care a împlinit vârsta generală de pensionare. 

Potrivit proiectului, în contextul în care art. 42 alin. (2) din Codul contravențional prevede faptul că se pot considera atenuante şi alte circumstanţe decât cele prevăzute expres la alin.(1), săvârșirea contravenției de către o persoană care a atins vârsta generală de pensionare poate fi considerată drept o circumstanță atenuantă, în funcție de circumstanțele concrete ale cauzei.

Amintim că, Curtea Constituțională a declarat, în noiembrie 2018, că imposibilitatea de a sancționa pensionarii pentru violența în familie, prin muncă neremunerată sau arest contravențional, este neconstituțională. Potrivit deciziei Curții, dar și inițiativei Ministerului Justiției, munca neremunerată va putea fi aplicată dacă va fi acceptată, iar arestul va putea fi aplicat dacă starea de sănătate a pensionarului va permite acest lucru.