Reprezentanții mediului de afaceri au elaborat o solicitare în adresa Primarului general al municipiului Chișinău și a Consiliului Municipal Chișinău prin care solicită clarificarea unor aspecte ce țin de aplicarea taxei locale în comerțul electronic, și anume stabilirea unor cerințe mai clare și mai concrete în ceea ce ține de modul de aplicare a taxei locale.

În scrisoarea semnată de Amcham Moldova  se menționează că, prin Anexa nr.3 la Decizia 25/1 din 29 decembrie 2020, a fost stabilită taxa de 5000 lei per an pentru magazinele on-line. În acest context, de către comunitatea de afaceri AmCham Moldova, au fost identificate două direcții principale, care necesită clarificări și/sau concretizări suplimentare din partea decidenților municipali, după cum urmează:

  • în pct.2.7 din Nota la Anexă fiind specificat că pentru magazinele online care au notificat pentru prima dată activitatea, se aplică o scutire în mărime de 50% din taxa stabilită, pe parcursul primului an de activitate. În înțelegerea oamenilor de afaceri, această reducere se aplică entităților juridice ce au notificat pentru prima dată activitatea, în primul an imediat următor după notificare, făcându-se abstracție de momentul înregistrării, de facto, a entității. Astfel, oamenii de afaceri solicită să le fie confirmată  redacția deciziei aprobate.
  • modul de aplicare a taxei locale (cerințe mai clare și concrete). Reprezentanții mediului de business reiterează faptul că nu există o înțelegere clară a modului în care aceasta ar urma să fie aplicată la nivel de autoritate, și, implicit, o metodologie de aplicare consultată preventiv cu mediul de afaceri în calitate de subiecți probabili asupra cărora aceasta ar urma să fie aplicată.

De altfel, stimularea comerțului electronic este imperativă pentru a minimiza necesitatea utilizării modalităților tradiționale de realizare a cumpărăturilor (piețe, mall-uri, supermarketuri, etc.), cel puțin, în perioadă pandemică și post-pandemică, când riscul de infectare cu COVID-19 crește substanțial de la prezența persoanelor în spații aglomerate, chiar și cu respectarea tuturor normelor epidemiologice.

Mai mult, nu este clar cum interacționează taxa pentru unitățile comerciale cu taxa pentru comerțul online. Or, aceste două taxe ar trebui să se excludă reciproc. În caz contrar, o entitate juridică ce a luat decizia să tranzacționeze și online, pe lângă magazinul fizic pentru care deja achită o taxă locală dedicată (în funcție de suprafața comercială), va fi supusă cu o taxă suplimentară pentru decizia dată, ceea ce este, în mod evident, un cotra-stimulator semnificativ.

Pe lângă aceasta, mai sunt și o serie de altfel de provocări (ce se întâmplă cu companiile ce operează în mai multe orașe, cum se taxează și dacă se taxează marketplace-ul, dacă nu există deloc prezență fizică etc.)