Confederația Națională a Patronatului din Moldova (CNPM) propune ca în Codul fiscal să fie introdusă o normă privind scutirea de taxa pentru aplicarea simbolicii locale. Noua prevedere ar putea fi aplicată pentru întreprinderile proprietatea cărora este declarată drept obiect al patrimoniului cultural-naţional al Republicii Moldova și/sau întreprinderile care aplică prevederile Legii privind protecţia indicaţiilor geografice, denumirilor de origine şi specialităţilor tradiţionale garantate. Propunerea a fost făcută în contextul execițiului de elaborare a politicii fiscale și vamale pentru anul 2020.

CNPM spune că austeritatea bugetelor și subfinanțarea autorităților publice locale impun administrația să mărească taxele locale, care se reflectă negativ asupra rezultatelor financiare și concurenței întreprinderilor.

De asemenea, patronatele menționează că unele întreprinderi pot diminua cheltuielile prevăzute pentru utilizarea simbolicii locale aplicând mecanismele de ”rebranding”. Aceasta permite redenumirea produsului fabricat și respectiv atrage după sine economii prin neplata taxei locale de aplicare a simbolicii locale. Totuși există o serie de întreprinderi pentru care nu pot recurge la diminuarea cheltuielilor prin această metodă, și anume cele pentru care simbolica locală este însăși brandul și el oferă avantaje concurențiale, dar și cele proprietatea cărora este declarată drept obiect al patrimoniului cultural-naţional al Republicii Moldova.

Confederația Națională a Patronatului din Moldova spune că la adoptarea și promovarea politicii de fortificare a independenței bugetare a autorităților publice locale nu s-a ținut cont de această caracteristică specifică când proprietatea întreprinderilor este declarată drept obiect al patrimoniului cultural-naţional al Republicii Moldova. Posesorii acestui statut sunt titulari de drept preferenţial la folosirea indicaţiei geografice în denumirea firmei, în mărci de produs şi în denumirea altor obiecte ale proprietăţii industriale supuse înregistrării in Republica Moldova. Acest fapt diminuează numărul de contribuabili de la care APL ar putea colecta acest tip de taxă locală.

Astfel, în vederea echilibrării acestui fapt, ”autoritatea publică locală stabilește taxe exorbitante pentru utilizarea simbolicii locale, acestea din urmă cifrându-se la nivelul sutelor de mii ba și mai mult”, menționează CNPM. În prezent nu este diferențiată și abordarea autorității de control în domeniul fiscal, care ar putea clarifica delimitarea mai bună a situațiilor în care simbolica locală este folosită ca denumire a produsului versus situațiilor când denumirea produsului este diferită iar denumirea întreprinderii folosește simbolica locală.