Doi miri și-ar recuperat, prin judecată, toți banii achitați unui restaurant din Capitală pentru petrecerea de nuntă, după ce mai mulți invitați s-au intoxicat. Mirii au obținut și prejudicii morale de câte 10 mii de lei fiecare.

Litigiul a fost inițiat în temeiul apărării dreptului consumatorului prin prestarea serviciilor necorespunzătoare, care au dus prejudicii sănătății.

Reclamanții au achitat restaurantului 107.000 de lei pentru desfășurarea petrecerii cu circa 120 de invitați.

A doua zi după nuntă, mirii au fost contactaţi de unii invitaţi care le-au comunicat că au simptome de intoxicaţie alimentară, aceleaşi simptome având și reclamanţii.

Aceștia au contactat administraţia localului, comunicându-le faptul dat, însă s-au înțeles că dacă problemele sunt minore le vor rezolva cu forţe proprii, prin restituirea cheltuielilor de tratament, fără a implica autorităţile competente în domeniu.

Ulterior, starea invitaților s-a agravat, la Centru de Sănătate Publică Chișinău fiind înregistrate 45 de cazuri de toxiinfecţie alimentară, legate de evenimentul nunţii reclamanţilor.

La restaurant a fost desfășurat un control inopinat, fiind depistate mai multe încălcări.

Inițial, proprietara localului a declarat că intoxicaţiile ar fi avut loc în afara localului, iar nuntaşii fie ar fi venit la local deja intoxicaţi, fie s-ar fi intoxicat a doua zi după nuntă.

Pentru că părțile nu au ajuns la o înțelegere amiabilă, cazul a ajuns în instanță.

Prima instanță a admis acțiunea mirilor privind repararea prejudiciului în urma încălcării drepturilor consumatorului. Magistrații au dispus încasarea de la compania care administrează restaurantul în beneficiul mirilor a contravalorii serviciilor prestate necalitativ în sumă de 103.300 lei, a cheltuielilor de asistență juridică în sumă de 6.000 lei.

De asemenea, s-a încasat un prejudiciu material în sumă de 131 lei și câte 10 mii de lei pentru miri cu titlu de prejudiciu moral. Restaurantul a fost obligat să achite și cheltuielile de judecată în sumă de 3.302 lei.

Administrația restaurantului a contestat decizia, însă instanța de apel a menținut soluția primei instanțe.

Pârâta nu a fost de acord că din suma încasată nu s-au exclus cheltuielile de locațiune a sălii restaurantului și cele de preparare a bucatelor, dar a negat și faptul că mirii și invitații s-au intoxicat cu bucatele preparate de restaurant.

Curtea de Apel a stabilit că faptul întoxicării consumatorilor, care a avut loc la nunta reclamanților, și legătura de cauzalitate cu produsele alimentare pregătite și servite de către pârâtă nuntașilor, dar și altor persoane, a fost cert confirmat de probele administrate, iar instanța de fond a dat o soluție legală pe cauză.

Magistrații au mai indicat că, contrar obligațiilor legale impuse, și în pofida obligațiilor de a presta servicii calitative, administrația localului nu a asigurat securitatea alimentară a invitaților la ceremonia reclamanților, încălcând normele igienico-sanitare, ceea ce atrage răspundere pentru prejudiciile cauzate.

Instanța a respins argumentele apelantei potrivit cărora intimații nu a demonstrat legătura de cauzalitate dintre serviciile prestate.

Potrivit instanței, un argument cert, care dezminte afirmațiile apelantei despre aceia că nuntașii sau intoxicat în altă parte decât în localul unde a avut loc nunta, este și faptul că intoxicați au fost chiar unii angajați a pârâtei.

Decizia instanței de Apel poate fi atacată cu recurs la Curtea Supremă de Justiţie.